نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 370
قواعد عربى آشنايى دارند ميسور و ممكن است . بنابراين آنچه كه براى عموم
غير قابل درك است همان شناخت كامل قرآن و تأويل و تفسير عميق آن است , نه
ظواهر آن .
اشكال ششم و پاسخ آن
شبهه و اشكال ششم اخباريان اين است كه قرآن داراى معانى عميق است , از اين رو به سادگى نمى توان به حقايق آن پى برد .
پاسخ اين اشكال اين است : قرآن اگر چه داراى مطالب و مفاهيم عميقى
است كه هر كس قادر نيست به آنها پى ببرد , ولى اين منافات ندارد با اينكه
بگوييم ظواهر قرآن براى همگان حجت و معتبر است , زيرا قرآن علاوه بر مطالب
عميق , داراى معانى ظاهرى نيز مى باشد كه هر كس به زبان عربى و قواعد آن
آشنا باشد مى تواند معناى ظاهر آن را بفهمد .
اشكال هفتم و پاسخ آن
اشكال ـ در قرآن تحريف حاصل شده و الفاظ آن مشتبه و مجمل گرديده است , از اين رو , از حجيت و اعتبار ساقط شده است .
جواب اشكال هفتم اين است كه :
اولا ـ آنچه مسلم است در قرآن تحريف حاصل نشده است . ما براى اثبات
اين مطلب , در بحث منبع اول از منابع اجتهاد كه قرآن كريم است شواهدى را
يادآور مى شويم كه انشاءالله در آينده چاپ خواهد شد .
ثانيا ـ بر فرض كه تحريف حاصل شده باشد , مانع از حجيت ظواهر قرآن نمى گردد .
اشكال هشتم و جواب آن
اشكال ـ اجمالا مى دانيم كه خيلى از معناى ظاهرى مطلقات و عمومات مقصود نيست , زيرا آنها تخصيص و تقييد خورده اند .
پاسخ ـ اين اشكال در صورتى مانع از عمل به ظاهر قرآن مى شود كه پيش
از فحص از مخصص و مقيد باشد و اما پس از آن هيچ مانعى در بين نمى باشد .
از مجموع مطالب گذشته به دست مىآيد كه ظواهر قرآن براى همه حجت و معتبر
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 370