responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 370
قواعد عربى آشنايى دارند ميسور و ممكن است . بنابراين آنچه كه براى عموم غير قابل درك است همان شناخت كامل قرآن و تأويل و تفسير عميق آن است , نه ظواهر آن .

اشكال ششم و پاسخ آن

شبهه و اشكال ششم اخباريان اين است كه قرآن داراى معانى عميق است , از اين رو به سادگى نمى توان به حقايق آن پى برد .

پاسخ اين اشكال اين است : قرآن اگر چه داراى مطالب و مفاهيم عميقى است كه هر كس قادر نيست به آنها پى ببرد , ولى اين منافات ندارد با اينكه بگوييم ظواهر قرآن براى همگان حجت و معتبر است , زيرا قرآن علاوه بر مطالب عميق , داراى معانى ظاهرى نيز مى باشد كه هر كس به زبان عربى و قواعد آن آشنا باشد مى تواند معناى ظاهر آن را بفهمد .

اشكال هفتم و پاسخ آن

اشكال ـ در قرآن تحريف حاصل شده و الفاظ آن مشتبه و مجمل گرديده است , از اين رو , از حجيت و اعتبار ساقط شده است .

جواب اشكال هفتم اين است كه :

اولا ـ آنچه مسلم است در قرآن تحريف حاصل نشده است . ما براى اثبات اين مطلب , در بحث منبع اول از منابع اجتهاد كه قرآن كريم است شواهدى را يادآور مى شويم كه انشاءالله در آينده چاپ خواهد شد .

ثانيا ـ بر فرض كه تحريف حاصل شده باشد , مانع از حجيت ظواهر قرآن نمى گردد .

اشكال هشتم و جواب آن

اشكال ـ اجمالا مى دانيم كه خيلى از معناى ظاهرى مطلقات و عمومات مقصود نيست , زيرا آنها تخصيص و تقييد خورده اند .

پاسخ ـ اين اشكال در صورتى مانع از عمل به ظاهر قرآن مى شود كه پيش از فحص از مخصص و مقيد باشد و اما پس از آن هيچ مانعى در بين نمى باشد .

از مجموع مطالب گذشته به دست مىآيد كه ظواهر قرآن براى همه حجت و معتبر

نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 370
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست