نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 362
ضربه را بر جامعه اسلامى و انديشه علمى و فقهى وارد كرد , تا بدانجا كه
كسى جرأت انديشيدن به تفسير قرآن را نداشت , كما اينكه از عالمى پرسيدند :
(( قل هو الله احد يعنى چه ؟ او در پاسخ گفت : تا به روايت مراجعه نكنم
معناى آن را نمى فهميم ! ))
تنافى اخباريگرى با شيوه ائمه ( ع )
همانگونه كه گفتيم , اخباريان قرآن را قابل استفاده براى شناخت
احكام نمى شناسند و مى گويند قرآن برتر از آن است كه عقل ما بدان دست يابد و
از آن استفاده كند . تنها امامان معصومند كه كلام قرآن را مى فهمند .
اين عقيده اخباريان دقيقا مخالف شيوه اى است كه امامان ( ع )
پيروان خود را بدان امر كرده اند , زيرا در موارد متعددى ايشان پيروان خود
را به ظاهر قرآن ارجاع مى داده اند كه برخى از آن موارد را مىآوريم :
1 ـ عبدالله على مولى آل سام مى گويد : (( قلت لابى عبدالله ( ع )
عثرت فانقطع ظفرى فجعلت على اصبعى مرارة فكيف اصنع بالوضو ؟ قال : يعرف هذا
و اشباهه من كتاب الله عزوجل . قال الله تعالى : ما جعل عليكم فى الدين من
حرج امسح عليه . )) مى گويد به امام صادق ( ع ) گفتم : من به زمين افتادم
ناخن پايم جراحت برداشت , بر آن پارچه اى بستم . اكنون به هنگام وضو مسح پا
را چگونه انجام دهم ؟
حضرت فرمود : حكم اين مسأله و امثال آن را مى توان از كتاب خدا
شناخت , آنجا كه خداوند فرموده است : (( ما جعل عليكم فى الدين من حرج ))
در دين بر شما سختى و دشوارى قرار داده نشده است . سپس حضرت از ظاهر اين
آيه چنين استفاده كردند كه پس بايد بر همان پارچه مسح كرد .
مجتهدى كه مى خواهد استنباط احكام كند بايد در اين گونه روايات
تأمل نمايد و ببيند آن امر حرجى كه در آيه نفى شده و از مكلفان برداشته شده
است چيست , آيا اصل نماز , يا اصل وضو , يا اصل مسح , يا مسح پا فقط حرجى
است ؟
با اندكى دقت معلوم مى گردد كه آنچه موجب حرج و سختى دارد مسح پاست
, ولى باز مسح پا داراى دو جزء است : يكى اصل مسح و ديگرى مسح بر پا و از
اين دو باز آنچه حرج دارد برپاست ولى مسح بر پارچه نه ضررى دارد و نه دشوار
است . پس آيه , فقط مسح بر پا را برداشته و بقيه احكام به حال خود باقى
است .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 362