نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 223
وجه جمع بين گفته ها و نظرات :
مى توانيم اختلاف نظر درباره نخستين كسى كه از ميان اهل سنت ,
ابحاث اصولى را تدوين نمود , اين گونه برطرف كرده بگوييم : پيش از محمد بن
ادريس شافعى , علم اصول توسط قاضى ابويوسف و محمد بن حسن شيبانى تدوين شده
بود , ولى جامع و فراگير نبود , سپس شافعى به گونه جامع و فراگير همه
ابحاث آن را به رشته تحرير در آورد و از نظر كمى و كيفى به آن گسترش بخشيد .
تذكر دو نكته :
نكته اول اين كه برخى قواعد اصولى و عناصر مشترك اجتهادى را به
ابوحنيفه نسبت داده اند , ولى اين نسبت , نادرست است . زيرا اگر منظور اين
باشد كه او آنها را تأليف و تدوين نموده بطلان اين نظريه واضح است , چون
توسط هيچ كس و هيچ كتابى ادعا نشده كه او در زمينه اصول الفقه كتابى را
تأليف نموده باشد .
و اگر منظور اين باشد كه او بر طبق بعضى از مسائل اصولى و عناصر
مشترك استنباطى مانند قياس , استحسان و اجتهاد او راه رأى عمل كرده و بر
طبق آنها فتوا داده , اين نظريه گر چه درست است و حتى برخى از قواعد اصولى
در عصر او رواج يافت و بدون ترديد او بر كسانى كه در زمينه اصول الفقة
كتابى تدوين نموده اند پيشى داشت , ولى اين دليل سبقت او نمى شود , زيرا در
اين صورت بايد بگوييم افرادى در زمان صحابه مانند عمر بن خطاب و عبدالله
بن عمر كه اولى به قياس , و دومى به استحسان , و نيز در زمان تابعين مانند
ابراهيم بن يزيد نخعى و حماد بن ابى سليمان استاد ابوحنيفه و محمد بن
عبدالرحمان ابن ابى ليلا ( م 148 ) معاصر ابوحنيفه كه به قياس عمل مى كردند
اين تدوين نسبت داده شود .
در هر حال آنچه از راه بررسيها و كاوشها به دست مىآيد اين است كه
ابوحنيفه اصلا داراى تأليف حتى در غير ابحاث اجتهادى نبوده است و اما كتاب
الفقه الاكبر كه بسيار كم حجم و درباره اصول اعتقادى است برخى از محققان
حنفى بر اين اعتقادند كه تأليف وى نيست , زيرا اگر او مى خواست كتابى
بنويسد بهتر مى نوشت .
اما مى توان گفت بدون ترديد قياس و استحسان كه از مسائل اصولى است ,
در زمان ابوحنيفه بسيار گسترش يافت و او بر اساس آنها احكام را بيان مى
كرد . و بدين جهت
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 223