نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 199
نگذاشته اند و ابن عابدين حنفى , طبقه مجتهد تخريج را مرتبه چهارم و بعد
از مجتهد مقيد قرار داده است و براى آن برازى جصاص ( م 370 ) و مانند او
مثال زده است [1] .
اجتهادى كه مسدود شد :
آنچه از كلمات دانشيان و محققان به دست مىآيد اين است : اجتهادى
كه مسدود شد , نوع اول از اجتهادهاى مذكور يعنى اجتهاد مطلق بود كه پس از
ائمه چهارگانه معروف نزد اهل سنت منسد گرديد و كسى بعد از انسداد آن چنين
اجتهادى را ادعا نكرده است , ولى اجتهاد مطلق منتسب و يا نيمه مستقل و
اجتهاد در ترجيح و فتوا وجود داشته است . البته بعضى بر اين بينش اند كه
اين اجتهادها نيز مسدود گرديده ولى اين نظريه نادرست است [2] .
35 ـ زمان پيدايش پديده انسداد باب اجتهاد
از مجموع كلمات برخى محققان به دست مىآيد كه انسداد باب اجتهاد
مطلق از اوايل قرن چهارم پديد آمد , ولى به نظر برخى ديگر از اواخر قرن
چهارم بذرهاى سد باب اجتهاد توسط خليفه عباسى القادر بالله افشانده شد و
اجتهاد از تكامل و گسترش باز ايستاد , ولى منعى از طرف حاكم زمان و فقيهان
بر اجتهاد در ميان نبوده است . در هر حال , پديده انسداد باب اجتهاد در
زمانى به وجود آمد كه وحدت و همبستگى اسلامى به وسيله اختلافات قومى ,
طايفه اى , قبيله اى , طبقاتى , نژادى و مذهبى از هم گسيخته شده و اتحاد
مسلمانان از ميان رفته بود و دولتهاى گوناگون و مختلفى به وجود
[1]ـ براى آگاهى كامل از مراتب مجتهدان اهل سنت مى توانيد به
حاشيه ابن عابدين حنفى ج 1 و الرد على من اخلد الى الارض جلال الدين سيوطى ص
29 و جلال الدين سيوطى ص 29 و رساله رسم المفتى ص 11 مالك محمد ابوزهره ص
438 و احمد بن حنبل ابوزهره ص 368 , صفة الفتوى و المفتى و المستفتى احمد
بن حرانى حنبلى ص 16 , و الفوائد المكيه ص 39 مراجعه كنيد .
[2]ـ براى آگاهى تفصيلى مى توانيد به كتاب فواتح الرحموت فى شرح
مسلم الثبوت و المستصفى فى علم الاصول غزالى و نهاية المسئول فى شرح منهاج
الاصول اسنوى و سيف الابرار المسلول على الفجار و الفكر السامى ج 4 , ص 269
و البحر ما وردى و التهذيب بغوى و دائرة المعارف فريد وجدى ج 3 , ص 245
مادهجهد مراجعه كنيد .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 199