responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 147
( عليه السلام ) را اخيرا در 3 جلد در مشهد مقدس , منتشر كرده اند . و امام هشتم على بن موسى الرضا ( عليه السلام ) ( ش 203 ) نيز در دوره تابعان تابعين بوده است . درباره او دانشيان تاريخ گفته اند : (( از هر شهرى كه مى گذشت , فقيهان و دانشمندان , عنان مركب او را مى گرفتند تا آنكه از فضل و دانش خود بر آنان افاضه نمايد . ((

مجموعه احاديث آن امام ( عليه السلام ) را به همراه شرح حال آن حضرت و راويان و بعضى از شاگردان ايشان به عنوان مسند الامام الرضا در دو جلد گردآورى و تحقيق شده و چاپ آن توسط كنگره جهانى حضرت انجام يافته است .

امام جواد ( عليه السلام )

امام نهم محمد الجواد ( ش 320 ) . او در علم فقه در زمان خودش بى نظير بود , با آنكه حدود هفت سال داشت با يحيى بن اكثم كه در آن روزگار اعلم دانشمندان به حساب مىآمد در ابحاث فقهى داراى مواقفى بود كه اين موقفها از معجزات فن فقاهت شمرده مى شود . كتاب مسند او چاپ شده است .

پرسشهاى ابن اكثم از امام جواد

مأمون خليفه عباسى از يحيى بن اكثم خواست كه از امام جواد عليه السلام مسائلى را پرسش نمايد كه او از پاسخ به آنها عاجز باشد , يحيى بعد از اجازه از امام , عرض كرد : نظر شما چيست درباره كسى كه در حال احرام شكارى را بكشد ؟ امام در پاسخ فرمود : آيا او در حرم بود يا خارج آن ؟ عالم بود يا جاهل ؟ عامد بود يا غافل ؟ آزاد بود يا بنده ؟ صغير بود يا كبير ؟ آغاز كننده به كشتن بود يا در مقام دفاع ؟ آيا شكار از پرندگان بود يا از غير آنها ؟ كوچك بود يا بزرگ ؟ از كار خود پشيمان بود يا نه ؟ در شب انجام شد يا روز ؟ در حج بود يا عمره ؟ . . .

يحيى بن اكثم شگفت زده شد و ناتوانى در چهره اش نمايان گشت , به گونه اى كه همگان از آن آگاهى پيدا نمودند . ( جهت تفصيل مى توانيد به كتاب تحف العقول ص 235 و نيز تذكرة الخواص ص 367 و احتياج طبرسى مراجعه كنيد ) .

حضرت جواد ( ع ) به يحيى فرمود : چه مى گويى درباره مردى كه صبح زنى بر او حرام بود و چون آفتاب بالا آمد بر او حلال شد و پيش از ظهر بر او حرام و ظهر بر او حلال و

نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 147
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست