نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 137
من پيروى كنيد و اگر منحرف شدم مرا به راه راست بياوريد , بدانيد مرا شيطانى است كه بر من چيره مى شود (( .
ابن عبدالبر در كتاب الانتقاء از ابوحنيفه نقل مى كند كه گفت :
(( براى دستيابى به حكم مسائل اگر نصى در كتاب خدا و سنت پيامبر نباشد به
گفتار صحابه نظر مى كنم و از بيان آنان عدول نمى كنم , ولى هنگامى كه به
بيان و آراى ابراهيم و شعبى و ابن سيرين و حسن و عطا و سعيد بن جبير برسم ,
خود اجتهاد مى كنم , زيرا آراى آنان بر اساس نظر خود آنهاست . ((
علامه طريحى در مجمع البحرين مى گويد : (( اصحاب رأى در نزد فقيهان
همان اصحاب قياس و تأويل از قبيل اصحاب ابوحنيفه و اصحاب ابوالحسن اشعرى
مى باشند , و آنان گفته اند پس از رحلت رسول خدا مى توانيم به آنچه رأى
مردم بر آن قرار گرفته باشد استناد نماييم (( .
از ابوحنيفه سؤال شد : اگر گفتار تو با كتاب خدا مخالف باشد تكليف
چيست ؟ در پاسخ گفت : كتاب خدا را بگيريد و گفتار مرا ترك نماييد . و نيز
از او پرسش شد : اگر حديثى از رسول خدا با رأى تو مخالف باشد چه بايد كرد ؟
در پاسخ گفت : كلام رسول خدا را بگيريد و رأى مرا رها كنيد . ( در اين
زمينه به كتاب ايقاظ همم الابصار , ص 62 مراجعه نماييد . (
سخنان تابعين درباره رأى
علامه ابن قيم جوزى , در كتاب اعلام الموقعين عن رب العالمين ( ج
1 / ص 75 ) نظر عالمان تابعين و غير آنها را درباره رأى يادآور شده است .
برخى از سخنان آنها را در اينجا يادآور مى شويم :
فقيه كوفه علامه عامر شعبى ( م 107 ) در پاسخ مسأله اى در زمينه
نكاح گفته است : (( اگر از راه رأى پاسخ دهم آن را نپذيريد )) . و نيز از
او نقل شده كه گفت : (( آنچه كه از اصحاب و ياران رسول خدا به شما رسيده
بپذيريد و آنچه كه از راه رأى و نظر بيان شده نپذيريد )) .
اسحاق بن راهويه ( پيشواى مذهب راهويه ) از سفيان بن عيينه ( فقيه
مكه ) نقل كرده كه گفت : اجتهاد رأى عبارت است از مشورت با عالمان و
دانشيان , نه آنكه از راه رأى پاسخ دهد . ((
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 137