نام کتاب : آينده در قلمرو اسلام نویسنده : سید قطب جلد : 1 صفحه : 82
( ( در سال 451 ميلادى , مجمع ( ( خلقيدونيه ) ) [1 ] اعلام كرده بود كه مسيح
داراى دو طبيعت ( طبيعت خدائى و بشرى ) است و اين دو طبيعت هيچگونه آميزش و
دگرگونى و تجزيه و انفكاك ندارند و ممكن نيست تغاير و تضاد آنها بواسطه
اتحادشان از بين برود , بلكه هر طبيعتى با تمام خصوصيات خود محفوظ مانده و اين
هر دو در يك ( ( اقنوم ) ) و يك جسد مجتمع شده اند و اين جسد , همان پسر و خدا
و كلمه است ) )
( ( يعقوبيان ) ) [2 ] اين عقيده را باطل شمرده و مسيح را فقط داراى يك
طبيعت مى دانستند ) )
ايجاد وحدت ملى , انجام يافته است و در حقيقت او مى خواسته بجاى بت
سرنگون شده ى ( ( مليت ) ) بتى از دين و ديندارى بسازد ! ! ( ( مؤلف ) )
[1] ( ( خلقيدون ) ) يا ( ( كالسيدون ) ) شهر كوچكى در آسياى صغير است , كه
در آن , چند مرتبه شوراى كشيشان تشكيل شده است , يكى از اين شوراها شورائى است
كه در سال 451 تشكيل و بنام شهر ناميده شد در اين شورى عقايد مونوفيسيه تحريم
گرديد
[2] بگفته شهرستانى در ( ( ملل و نحل ) ) پيروان يعقوب بر ذعانى هستند كه از
راهبان قسطنطنيه بود
نام کتاب : آينده در قلمرو اسلام نویسنده : سید قطب جلد : 1 صفحه : 82