نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 97
تحصيل بدست آوردن
حاصل آنچه كه بدست آمده است.
تحصيل حاصل بدست آوردن و كسب آنچه كه در دست است.[1]
همانطور كه در بيت قبل توضيح داده شد بر اساس حديث نبوى تفكر و
انديشيدن در ذات حق تعالى باطل و مردود است همچنين چون خداوند در دل سالك
وجود دارد و به عبارتى ديگر حاصل است پس كوشيدن سالك براى بدست آوردن
او نيز باطل و غير ممكن است.
113) چو آيات است روشن گشته از ذات
نگردد ذات او روشن زآيات
آيات جمع آيه، نشانه، اثر
ذات مطلق خداوند
همه آيات و آثارى كه در جهان مادى وجود دارند به واسطه نور ذات حق و
پرتو الهى است كه شكل مى گيرند و نمودى آشكارا مى يابند و
پيدايش همه هستى به وسيله اوست بنابراين ذات خداوند به وسيله آيات و
نشانه ها روشن نشده است و اين سخنى باطل است بلكه آيات و
نشانه ها به واسطه نور ذات حق هويدا و آشكار گرديده اند.
114) همه عالم به نور اوست پيدا
كجا او گردد از عالم هويدا
عالم دنياى مادى، موجودات هستى
او در هر دو مصراع ذات حق است
وجود جمله موجودات هستى و پيدايش آنها در جهان مادى به واسطه نور ذات