responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 92

شيخ: فلاسفه چون در استدلالات خود قائل به علت و معلول هستند و ممكن الوجود را جدا از واجب الوجود مى دانند و يك حقيقت را دو، تصّور مى كنند و نمى دانند كه نور وجود ممكنات همان نور وجود خداست در نتيجه وحدت حقيقى كه حق است را ادراك نكرده و از مشاهده حق محروم گشته اند.

103) ز نابينايى آمد راى تشبيه

زيك چشمى است ادراكات تنزيه

تشبيه ‌ در لغت به معنى مشابهت، شبيه كردن و در اصطلاح خداوند را به اجسام تشبيه كردن است. پيروان اين مشى را مشبّهه مى گويند.

تنزيه ‌ در لغت به معنى پاكيزه گردانيدن و در اصطلاح نفى هرگونه تشابه و تجانس بين خالق و مخلوق است.[1]

شيخ: آنان كه به مشابهت خدا با موجودات عالم اعتقاد دارند نابينا هستند و آنان كه هيچگونه مشابهتى بين خدا و مخلوق قائل نيستند يك چشم دارند زيرا توحيد جمع بين تشبيه و تنزيه است يعنى خدا داراى صفات سلبى است و در عين موصوف بودن به اين صفت مى توان او را در همه موجودات عالم مشاهده كرد.

104)تناسخ زان سبب كفر است و باطل

كه آن از تنگ چشمى گشته حاصل

تناسخ ‌ در لغت به معنى نسخه بردارى و در اصطلاح به معنى انتقال روح پس از مرگ از عنصرى به عنصر ديگرى و يا از بدنى به بدن ديگر.

شيخ محمود شبسترى تناسخ را به دليل رابطه اى كه با عقل دارد كفر و باطل مى شمارد و آن را ناشى از تنگ چشمى مى داند.

105) چو أكمه بى نصيب از هر كمال است

كسى كو را طريق اعتزال است


[1] همان، ص125.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 92
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست