responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 82
چون تو خود را همه دانى و همه بينى به يقين

يافتى گنج سعادت كه بر آن نيست مزيد»[1]

83) محقّق را كه وحدت در شهود است

نخستين نظره بر نور وجود است

محقّق ‌ عارف واصل است كه حقيقت اشياء بر او آشكار و كشف گرديده است.

وحدت ‌ يگانگى حق

شهود ‌ رؤيت حقّ، ديدار حقّ

نَظْره ‌ يك بار نگريستن، «در عربى هر فعلى كه بر وزن فَعْلَه باشد به معنى يك بار  مى آيد»[2]

عارف كاملى كه از كثرت عبور كرده و به وحدت رسيده باشد يا به عبارتى از مظاهر صورى و مادى گذشته و به مقام توحيد دست يافته باشد در تمام موجودات هستى، حق را مشاهده مى كند و در ديدن اشياء اولين نگاهش بر نور وجود خداوند هستى بخش مى باشد زيرا حق را حقيقت اشياء مى داند.

«به هر چه مى نگرم صورت تو مى بينم

از آنكه در نظرم جملگى تو مى آيى»[3]

84) دلى كز معرفت نور و صفا ديد

زهر چيزى كه ديد اول خدا ديد

معرفت ‌ شناخت، آگاهى

دل ‌ مظهر و مقام حق است و انسانيت انسان هم به واسطه دل است.

اين بيت اشاره دارد به اينكه عارف داراى دلى است كه نور حق در آن تابيده و


[1] لاهيجى، شرح گلشن راز، ص58.

[2] توضيح ابياتى از گلشن راز (دست نوشته ها).

[3] لاهيجى، شرح گلشن راز، ص59.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 82
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست