نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 461
شخص را به سوى توبت و انابت و عبادت خواند، جذبه اى كه از
حق تعالى خبر كند و از نفس خلاصى دهد و به طاعت و قناعت دعوت كند و از خواب
غفلت بيدار كند.(ف - م)
هدف ارباب معرفت از بيان «بت» و «زنّار» و «ترسايى» و «ناقوس» اشاره
به ترك ناموس و از بين بردن خودبينى و شهرت طلبى است زيرا آنها اصل
مذاهب و عقايد باطل را ناشى از جاه طلبى و خودنمايى مى دانند.
961) اگر خواهى كه گردى بنده خاص
مهيّا شو براى صدق و اخلاص
صدق آنچه از اعتقاد به حقايق در قلب است، راستى(ف-ع)
اخلاص خالص كردن، آن است كه سالك در عمل خود شاهدى جز خدا نطلبد.(ف-م)
اگر مى خواهى كه بنده خاص و مورد توجه حق قرار بگيرى بايد
اسباب صدق و اخلاص را در عمل و دل و زبان خود فراهم كنى زيرا صدق در حقيقت
با خدا و خلق خدا در ظاهر و باطن راست بودن است و اخلاص آن است كه سالك در
كردار و گفتار و پندار خود فقط حق را در نظر داشته باشد.
962) برو خود را ز راه خويش برگير
به هر يك لحظه ايمانى ز سر گير
ايمان گرويدن، تصديق و اطمينان، اقرار به زبان، تصديق به دل و عمل به اركان است (ف-ع) ب 348
همچنين اگر مى خواهى كه بنده خالص حق شوى ابتدا هستى مجازى خود را در