نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 413
رها سازد يعنى در حقيقت به مقام فناء فى الله برسد.
همچنين سالك اگر هستى خود را رها نكند و تنها خود را ببيند و به
وجود مجازى خود مغرور گردد حقّ را در حجاب تعيّن و هستى نگه داشته و در
حقيقت كفر ورزيده است. سالك اگر پارسا و پرهيزگار نيز باشد و صفت متّقين را
دارا باشد ولى اين پارسايى سبب غرور و خودبينى او گردد باز هم كفر ورزيده و
حقّ را در خود پوشانيده است.
837) نشانى داده اندت از خرابات
كه التّوحيد اسقاط الاضافات
خرابات ب802
صاحبان معرفت و اربابان طريقت نشانه هايى از «خرابات»
داده اند و آن را چنين تعريف كرده اند كه: «التوحيد اسقاط
الاضافات»[1] و چون مى دانيم كه حقّ به صورت اشياء ظاهر و متجلّى گشته
است يعنى اضافه وجود بر آنها نموده است هرگاه اين اضافه وجود از آنها سلب و
حذف گردد، نيست و نابود خواهند شد و جز حقّ هيچ چيزى باقى نخواهد ماند و
اين معنى توحيد است.
838) خرابات از جهان بى مثالى است
مقام عاشقان لاابالى است
جهان بى مثالى جهانى كه مثل و مانند ندارد و از همه صور حسّى و خيالى پاك و منزه است.
لاابالى ب545
«خرابات» كه مقام وحدت و مرتبه فناى سالك از هستى خود است، متعلّق
به جهان معناست و با جهان مادّه رابطه اى ندارد و اين مقام و مرتبه
عاشقان و سالكان