نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 342
671) از آن جانب بود ايجاد و تكميل
و از اين جانب بود هر لحظه تبديل
از آن جانب از طرف حق تعالى
از اين جانب از طرف بنده و موجودات عالم
از طرف خداوند به واسطه فيض رحمانى او موجودات و ممكنات عالم به
وجود مى آيند و به كمال وجودى دست مى يابند و از طرف موجودات به
سبب ذات آنها كه فنا پذيرند هر لحظه در تغيير و تحوّل بوده و به عبارتى
نيست و هست مى گردند.
672) و ليكن چون گذشت اين طور دنيا
بقاى كلّ بود در دار عقبا
طورِ دنيا منظور تحولات و تغييرات عالم است
كُلّ ب631
دار عقبا آخرت
دنياى ظاهر و عالم مادّى پيوسته و على الدوام، هر لحظه نيست و
هست مى گردد و بر يك حال نمى ماند. پس بقاء و دوام موجودات و
حيات جاودانه آنها بر اساس ﴿وهم فيها خالدون﴾[1] در آخرت مى باشد.
673) كه هر چيزى كه بينى بالضرورت
دو عالم دارد از معنى و صورت
معنى منظور عالم معنى است، عالم ملكوت، آخرت
صورت منظور عالم صورت است، عالم مُلك، دنيا
هر چيزى كه در دنيا موجود است و با چشم ديده مى شود داراى دو
عالم است يكى عالم صورت است كه آن را مى بينيم و وجود مجازى نام دارد.
و ديگر عالم معنى است كه بعد از انتقال از عالم صورت در آنجا جاودانه باقى
مى ماند و آن را وجود حقيقى مى نامند.