نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 281
آتش پاك كننده زر از ناخالصى هاست. وقتى زر خالص و پاك در آتش اندازند چون ناخالصى ندارد، برافروخته تر مى شود.
در اين بيت منظور از «آتش» جهنم است و «زر خالص» نَفْس پاك انسانى
است. همچنين مراد از «غش» صفات پست و زشت انسانى و شهوات و لذّات مادّى
است.
بنابراين چون سالك از تعيّنات و تعلّقات مادّى و دنيوى گذشت هر آينه
نفس او پاك و مصفّا گشته عشق و محبّت به وجود حقيقى او را به وصال حقّ
نزديك مى كند.
520) تو را غير از تو چيزى نيست در پيش
و ليكن از وجود خود بينديش
تمام ناملايمات دنيوى و عذاب اخروى منبعث از وجود مجازى و هستى
غير حقيقى است و هيچ چيزى غير از وجود وهمى و خيالى تو را عذاب
نمى دهد.پس درباره وجود خود اندكى تفكّر و انديشه كن.
521) اگر در خويشتن گردى گرفتار
حجاب تو شود عالم به يك بار خويشتن منظور هستىِ سالك است.
اگر سالك وجود غير حقيقى خود را رها نكند و اسير ظواهردنيا و
لذّات مادّى گردد در حقيقت همه عالم حجاب و مانع وصول او به حقّ خواهد شد.
522) تويى در دور هستى جزو اسفل
تويى با نقطه وحدت مقابل
اسْفَل پايين تر
نقطه وحدت وجود حقيقى، نقطه اى از دايره هستى كه در آن نقطه
وجود سالك در حقّ به هم مى رسد و يكى فانى مى شود به عبارتى وجود
سالك در حق فانى مى شود.
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 281