responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 217

قاعده در پايان ولايت و نسبت اولياء با خاتم(صلى الله عليه وآله)

366) نبوّت را ظهور از آدم آمد

كمالش در وجود خاتم آمد

نبوّت ‌ پيامبرى، به معنى انباء و اخبار همراه با تبليغ مى باشد.

خاتم ‌ در اين بيت منظور حضرت محمد(صلى الله عليه وآله)است كه آخرين پيغمبر اسلام و پايان بخش نبوّت است.

حقيقت پيامبرى و نبوّت از حضرت آدم(عليه السلام)شروع شده و نقطه اول دايره نبوّت، وجود آن حضرت است و سرانجام با وجود حضرت محمد(صلى الله عليه وآله)كه آخرين پيامبر اسلام است تكامل مى يابد و به كمال مى رسد.

367) ولايت بود باقى تا سفر كرد

چو نقطه در جهان دور دگر كرد

ولايت ‌ سرپرستى، شامل نبىّ و ولىّ مى شود. نبوّت بيان احكام دين است و ولايت اظهار اسرار و حقايق است.

بعد از پايان پيامبرى و نبوّت انبياء، نوبت ولايت اولياء است.

بنا بر اين چون نبوّت انبياء خاتمه يافت، ولايت باقى ماند و به صورت سير و سفر در اولياء حق ظاهر شد و چون ولايت در انبياء به صورت بيان احكام ظاهر شده بود اكنون همچون نقطه، دور و حركتى ديگر كرده و در مظاهر اولياء به بيان اسرار و حقايق الهى مى پردازد.

«گه نبىّ بود و گهى ديگر ولىّ

گه محمد گشت و گاهى شد على

در نبىّ آمد بيان راه كرد

در ولىّ از سرّ حق آگاه كرد»[1]

368) ظهور كلّ او باشد به خاتم

بدو يابد تمامى هر دو عالم


[1] لاهيجى، شرح گلشن راز، ص 315.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 217
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست