نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 105
بى كم و بيش در مصراع دوم بيان واقعيت است و برتر از اين دو
مرتبه نمى باشد زيرا تا سالك به فناى مطلق نرسد به هستى مطلق كه بقاء
بالله مى باشد دست نمى يابد و نيستى از خود عين هستى به حق است. و
اين مرتبه براى هيچ موجودى جز انسان كامل نخواهد بود و به همين خاطر انسان
كامل را اشرف مخلوقات و اكمل موجودات دانسته اند.
127)چه مى گويم كه هست اين نكته باريك
شب روشن ميان روز تاريك
شب روشن مقصود خداوند است و روشنى او به اعتبار وجود و بقاى اوست
روز تاريك مقصود تعيّنات و تعلقات دنيوى است و تاريكى آن به اعتبار فنا و نيستى است.
تمام آنچه گفتم بار معنايى اين نكته باريك و ظريف را دارد كه خداوند
همچون شبى روشن در ميان روز تاريك است. يعنى خداوند به واسطه تجليات انوار
ذاتى از حجاب كثرات بيرون مى آيد و موجودات چنانكه هستند از پس حجاب
جلال و جمال خداوندى ظاهر و ادراك مى شوند و ليكن روز تاريكند زيرا
همه مراتبى كه ذكر شد حجاب ذات اند و تا زمانى كه اين همه حجاب به
تجليات انوار حق روشن نگردد توحيد حقيقى ميسر نمى باشد و به همين
منظور گفته اند: «ان لِله سبعين الف حجاب من نور و ظلمه[1]»
128) درين مشهد كه آثار تجلّى است
سخن دارم ولى ناگفتن اولى است
مشهد محل شهود(ف-م)
تجلّى آن است كه دل از انوار غيبى روشن گردد «ماينكشف للقلوب من