responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 105

بى كم و بيش در مصراع دوم بيان واقعيت است و برتر از اين دو مرتبه نمى باشد زيرا تا سالك به فناى مطلق نرسد به هستى مطلق كه بقاء بالله مى باشد دست نمى يابد و نيستى از خود عين هستى به حق است. و اين مرتبه براى هيچ موجودى جز انسان كامل نخواهد بود و به همين خاطر انسان كامل را اشرف مخلوقات و اكمل موجودات دانسته اند.

127)چه مى گويم كه هست اين نكته باريك

شب روشن ميان روز تاريك

شب روشن ‌ مقصود خداوند است و روشنى او به اعتبار وجود و بقاى اوست

روز تاريك ‌ مقصود تعيّنات و تعلقات دنيوى است و تاريكى آن به اعتبار فنا و نيستى است.

تمام آنچه گفتم بار معنايى اين نكته باريك و ظريف را دارد كه خداوند همچون شبى روشن در ميان روز تاريك است. يعنى خداوند به واسطه تجليات انوار ذاتى از حجاب كثرات بيرون مى آيد و موجودات چنانكه هستند از پس حجاب جلال و جمال خداوندى ظاهر و ادراك مى شوند و ليكن روز تاريكند زيرا همه مراتبى كه ذكر شد حجاب ذات اند و تا زمانى كه اين همه حجاب به تجليات انوار حق روشن نگردد توحيد حقيقى ميسر نمى باشد و به همين منظور گفته اند: «ان لِله سبعين الف حجاب من نور و ظلمه[1]»

128) درين مشهد كه آثار تجلّى است

سخن دارم ولى ناگفتن اولى است

مشهد ‌ محل شهود(ف-م)

تجلّى ‌ آن است كه دل از انوار غيبى روشن گردد «ماينكشف للقلوب من


[1] براى خدا هفتاد هزار حجاب از نور و ظلمت است.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 105
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست