responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقالات اصولي نویسنده : موسوی بجنوردی، محمد    جلد : 1  صفحه : 38
كتاب و سنت ) و نه در طول كتاب و سنت مى خواند , بلكه آن را به معناى سوممى گيرد , يعنى به بركت اجماع ما به سنت مى رسيم و راى معصوم ( ع ) را از آنكشف مى كنيم . پس , اجماع به طور صورى دليل است , و الا اگر مطلب را بشكافيم , مى بينيم دليليت اجماع از براى احكام شرعيه ثابت نيست نه در عرض كتاب و سنت واقع است و نه در طول آنها . آنچه حجت است سنت است و قول معصوم است , نه اجماع بتنهايى .

3 . أدله حجيت اجماع

ادله حجيت اجماع , كه مستنبط از[ ( كتاب]) ( آيات[ ( قرآن]) و سنت و دليل عقل است , مورد نظر اهل سنت واقع شده است و اهل سنت براى حجيت اجماع به هر سه دليل استناد مى كنند :

الف[ . ( كتاب]) آيات[ ( قرآن])

اول . و من يشاقق الرسول من بعد ما تبين له الهدى و يتبع غير سبيل المؤمنين نوله ما تولى و نصله جهنم وسائت مصيرا . [17] مى گويند اين آيه متعرض به كسانى است كه از رسول ( ص ) متابعت نمى كنند , يعنى از اجماع مؤمنين ومسلمين روى برمى گردانند و بر طبق اجماع عمل نمى كنند . اما اين آيه هيچ گونهدلالتى بر حجى تاجماع ندارد . به قول امام غزالى , ظاهر آيه ايناست كه كسانى كه با رسول ( ص ) مقابله مى كنند و راهى را متابعت مى كنند كه مؤمنين و مسلمين از آن راه نمى روند در روز قيامت به دوزخ مى روند :﴿ نصله جهنم وسائت مصيرا اين بيان چه ارتباطى با اجماع دارد ؟ آيه مى فرمايد مخالفت رسول ( ص ) ومشايعت غير رسول و مخالفت بامءمنين و مسلمين آخرش دوزخ است . اين مطلب كارى با اجماع و ارتباطى با آن ندارد .

دوم .﴿ و كذلك جعلناكم امة وسطا لتكونوا شهداء على الناس 18 ) . مى گويد : وسط همان عدل است و عدل جز به اجماع صادر نمى شود , و اين امت امتى است كه به اشتباه نمى رود , و بنابراين عدول از اين امت امتى استكه به اشتباه نمى رود , و بنابراين عدول از اين امت هميشه در صوابند . اين آيه هم


[ . 17 ( نساء]) , 115 .

[ . 18 ( بقره]) , 143 .

نام کتاب : مقالات اصولي نویسنده : موسوی بجنوردی، محمد    جلد : 1  صفحه : 38
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست