نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 46
انسان منشأ اين تلقى بهشمار مىرود.
سياستهاى جهانگشايانه، نژادپرستى و قومگرايى بر تار و پود بسيارى
از اين تلاشها و تحقيقات خاورشناسانه سايه افكنده، غبار بدبينى بر بسيارى
از اين فعاليتها نشانده است تا آنجا كه بسيارى، خاورشناسى را بخشى از
استراتژى سياسى قدرتهاى غربى شمرده، ادعاى دانش و بىطرفى را غيرقابل
پذيرش دانستهاند.
سياستهاى استعمارى غربيان سبب شده است تا شرقيان، شرقشناسى را
ابزارى براى پايمال كردن ميراث فرهنگى، ارزشى و دينى خود بهشمار آورند.
[1] گرهخوردن آشكار و پنهان شرقشناسى علمى با اهدافسياسى تا آنجا پيش
رفته است كه حتى برخى از شرقشناسان درشمار منتقدان جدى آن قرارگرفتهاند.
يكىاز پژوهشگران مىنويسد:
اگر مستشرقى گفت: ماست سفيد است، هميشه جاى اين احتمال را در ذهن
خود نگاه داريد كه يا ماست اصلا سفيد نيست، يا اثبات سفيدى ماست مقدمهاى
است براى نفى سياهى از ذغال. [2]
خانم آن مارى شيمل، ضمن اشاره به انگيزههاى استعمارى پژوهش
گران انگليسى و فرانسوى، چنان معتقد است كه نگرشهاى شرق شناسان در طول
دهههاى اخير پيوسته مورد انتقاد قرار گرفته است. [3]
يكى از خاورشناسانى كه تحقيقات بسيارى درباره تاريخ اسلام انجام
داده و سخت مورد نقد و اعتراض حتى غيرمسلمانها قرار گرفته هنرى لامنس
است. دانشمند منصف مسيحى جورج جورداق در نقد عالمانهاى از غرضورزى اين
كشيش بلژيكى اظهار تأسّف كرده و اينگونه آثار را خلاف روحيه و روش علمى
مىداند. [4]
تاريخ اسلام دانشگاه كمبريج يكى از آثار جديد شرقشناسان
درباره تاريخ اسلام است كه بهعنوان دريافتى نوين و به هدف گسترش فهم و
ادراك اسلام ارائه شده است. ادوارد سعيد ـ پژوهشگر مشهور مسيحى فلسطينى
مقيم امريكا ـ درباره اين اثر مىنويسد: ... نه