نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 260
عبارت است از: معتصم عباسى (227 ـ 220)، واثق (232 ـ 227)، متوكل
(248 ـ 232)، منتصر(6 ماه)، مستعين (252 ـ 248) و معتزّ (254 ـ 252).
معتصم طرحها و نقشههاى مأمون را در مورد خاندان نبوت و امامت
ادامه داد و به بهانههاى واهى، مانند نپوشيدن لباس سياه، بسيارى علويان را
تا آخر عمر زندانى كرد. هرچند واثق، پسر معتصم نيز سياست مأمون و معتصم را
در مسأله خلق قرآن پى گرفت و كسانى را كه مخلوق بودن قرآن را
نمىپذيرفتند، شكنجه مىكرد; اما، به نوشته مورخان، رفتارش با علويان سخت
نبود. به همين جهت، آل ابىطالب در زمان او در سامرا گرد آمدند و تا حدودى
در آسايش بهسر بردند.
به دليل اينكه سازمان وكالت جايگاه و نقش خود را در ميان مردم
پيدا كرده بود، متوكل با جذب و گزينش افرادى كه بينش ضدعلوى داشتند
مىكوشيد مخالفان خود را از ميان بردارد و فعاليتهاى سازمان يافته علويان،
بهويژه اماميه را نابود سازد. خشونت و سختگيرى دوران 16 ساله زمامدارى او
چنان بود كه گروهى از وكلاى امام (عليه السلام) در سراسر نقاط اسلامى
زيرشكنجه درگذشتند و يا به زندانهاى طولانى محكوم شدند. اين اقدامات بر
پيكر سازمان وكالت لطمههاى جدى وارد كرد; اما حضرت (عليه السلام) با تلاش
حساب شده خويش اين شبكه را همچنان فعال و پرثمر نگهداشت.
سختگيرىهاى متوكل در مورد شيعيان يكى از سياهترين برگهاى
تاريخ دوران بنىعباس بهشمار مىآيد. برخى از مهمترين سياهكارىهاى او
عبارتند از:
1. تحت تعقيب قراردادن، متوارى يا زندانى كردن علويان;
2. ويرانساختن آرامگاه امامحسين (عليه السلام) و بناهاى اطراف آن بهوسيله شخصى يهودىالاصل;
3. گماردن پاسگاههاى انتظامى و ممنوع كردن زيارت قبر امام حسين (عليه السلام) ;
4. دادن هداياى هنگفت به شاعران خودفروخته و تشويق آنها به هجو
بنىهاشم; او دركنار اين اقدام، پيروان اهلبيت (عليهم السلام) را
بىرحمانه به شهادت مىرساند. يكى از كسانى كه بهوسيله متوكل به شهادت رسيد
ابنسكيت، شاعر و اديب نامور شيعى بود كه مدتى آموزش فرزندان متوكل را نيز
بهعهده داشت. روزى متوكل به فرزندان خود اشاره كرد و از ابنسكيت
نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 260