نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 235
كار فكرى ـ يعنى مبارزه با تحريفها و بدعتها ـ نيز در حقيقت بريدن
رگ زندگى دستگاه خلافت بود و با واكنش فرمانروايان روبهرو مىشد.
توجه به اين نكته كه يك دعوت مسلكى كامل كه مىخواهد بهكار
بردن قدرت را از هرگونه زورگويى و تجاوز به آزادى مردم دورنگاه دارد و اصول
و موازين اساسى اسلام را مراعات كند، بههيچوجه نمىتواند بدون دعوتى
فراگير در جهت پذيرش امامت انجام گيرد، پيچيدگى و دشوارى انتخاب و اقدام را
بيشتر آشكار مىسازد.
راز تحريفها و ابهامها
سرّ ابهامها و برخى از تحريفها در زندگى سياسى، اجتماعى و حتى
فرهنگى امام(عليه السلام) و پيروان وى در دو واقعيت درونى و بيرونى تاريخى
نهفته است; آنچه مربوط به واقعيت درونى است، ماهيت چنين كارهاى تشكيلاتى
است; اگر با اصول درست پنهان كارى همراه باشد، همواره پنهان مىماند و
رازدارى صاحبانش نمىگذارد گوش نامحرمى آن را دريابد. ولى اگر كار به ثمر
نشيند و قدرت را در دست گيرند، دقايق ريز پنهان، آشكار مىشود. به همين سبب
اكنون بسيارى از ريزهكارىها، فرمانهاى خصوصى و ديدارهاى محرمانه سران
دوران دعوت بنىعباس در تاريخ ثبت است و همه از آن آگاهند.
بىگمان اگر نهضت علوى نيز به ثمر مىرسيد و قدرت و حكومت در اختيار
امامان شيعه يا عناصر برگزيده آنان قرار مىگرفت، ما امروز از همه يا
بسيارى از رازهاى دعوت علوى و تشكيلات گسترده و محرمانه آن آگاه مىشديم.
واقعيت بيرونى تاريخ به خصلت تاريخنويسى و تاريخنويسان مربوط است.
بهطور طبيعى، اگر در تاريخ رسمى نام و خاطرهاى از محكومان و ستمديدگان
ثبت شود، براساس خواست ستمگران و حاكمان است. مورخ رسمى كه انبوه كردار و
گفتار وابستگان فرمانروا را بىدغدغه و زحمت در دسترس دارد و مزد مناسبى
نيز دريافت مىكند، خطركردن و ثبت فعاليتهاى گروهى محكوم را نادرست و
مخالف با حكم خرد مصلحتانديشى مىيابد. كتابهاى تاريخ موجود بر درستى اين
سخن گواهى مىدهد. [1]
همه كتابهاى تاريخ معروف و معتبر كه منبع تحقيقات و گزارشهاى
بعدى بهشمار مىآيد، در دوران حكومت عباسى يعنى تا سال 656 هـ .ق نوشته
شده است و از يك مورخ دوران عباسى انتظار نمىرود بتواند يا بخواهد اطلاعات
درستى از زندگى امامصادق (عليه السلام) يا