نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 145
پذيرفت; ولى از مسلمانان مؤمن و پرهيزگار چندان خبرى نبود.
يكى از مشكلات و زيانهاى تازه اسلام آوردگان آن بود كه اينان
مورد سوء استفاده اشخاص مغرض قرار گرفتند و به نام اسلام و قرآن به جنگ
قرآن ناطق گسيل شدند. اين سوء استفاده بهوسيله خلفاى بنىاميه و بنىعباس
ادامه يافت و نو اسلامها به ابزار كارآمد قدرتمندان براى تأمين منافع
شخصى تبديل شدند.
مسأله كشورگشايى تا آنجا پيش رفت كه حكومت اسلامى به
امپراطورىهايى چون ايران و روم تبديل شد و بسيارى از صحابه در سايه مقام
يا ثروت به فساد گراييدند. جنگهاى صفين و نهروان مولود اين پديده است. [1]
ممنوعيت نگارش احاديث
تاكنون براى انزواى قرآن و عترت پيامبر (صلى الله عليه وآله) از
روشهايى استفاده شده است. چنانكه امروز، گروهى به بهانه اصلاح دين،
جهانپسند كردن، پويايى و انطباقش با وجدان عصر به دگرگونسازى اسلام
مىپردازند در گذشته نيز به بهانهاى، روايات را از دسترس جامعه دور و به
حمايت از قرآن، احاديث نبوى را سوزاندند. با اين روش، مفسر و مبين كتاب
الهى نابود گرديد و قرآن مهجور و منزوى شد. بدينترتيب، شبهات و ابهامهاى
بسيار روييدن آغاز كرد، خرافات در واقعيات پنهان گرديد، بسيارى از حلالها
حرام و حرامها حلال اعلام شد، تحريفها و تفسير به رأىها رواج يافت
و....
امام على (عليه السلام) در ترسيم وضع جامعه و مردم مىفرمايد:
مردم در فساد و جنايت همداستان شدند، از دين فاصله گرفتند، بر دروغگويى
پيمان بستند و از راستگويى پروا كردند. [2]
بدين ترتيب، فضايل اهل بيت و صحابه عالىقدر فراموش شد و جمعيت رو به گسترش مسلمانان از درك حقيقت اسلام و قرآن محروم ماند.
خلافت عثمان
با شورايى كه خليفه دوم پيشبينى كرده بود اشراف قريش فرصت يافتند پس از وى در كار
[1] بر امير مؤمنان على (عليه السلام) چه گذشت ؟، سيدمحمدحسن موسوىكاشانى، صص 87 ـ 82.