ج- بهتر است با ذراع همان دستِ قطع شده مسح بكشد ولى اگر با دستِ چپ هم
مسح بكشد كفايت مىكند.
س
116- شخصى روى پا را دومرتبه مسح كشيد، آيا وضويش باطل است؟
ج- وضو باطل نيست و مسح دوم لغو بوده است.
س
117- شخصى براى اينكه بيخ موهاى سر را مسح كند، موها را كنار مىزند و در
نتيجه موها تر مىشود، آيا اين ترى براى مسح ضرر دارد؟
ج- چنانچه ترى كف دست هنگام مسح به بيخ موها كه خشك مانده، برسد، مسح
صحيح است و نيز اگر ترى كف دست بر ترى اوّل غلبه كند، به طورى كه بگويند ترى مربوط
به مسح كشيدن است، در اين فرض هم وضو صحيح است.
س
118- اگر در جايى كه تقيه واجب است، شخصى تقيه نكرد و وضو بر خلاف تقيه
گرفت، آيا وضوى او صحيح است؟
ج- بنابر اقوى وضوى او صحيح است ولى خلاف شرع مرتكب شده است.
س
119- خانمى در حال طواف و در اثر فشار جمعيت و غيره احساس مىكند كه باد
از قبلش خارج شده، آيا وضو و طواف او باطل مىشود؟
ج- بطور كلّى خروج باد از قبل، موجب بطلان وضو و طواف و حتّى نماز
نمىشود. [1]
س
120- كسى كه جهت ضيق وقت بايد تيمم كند، چنانچه بر خلاف وظيفه خود عمل
كرد و وضو گرفت، آيا وضوى او صحيح است؟
ج- بلى در فرض سؤال كه قصد قربت داشته است، وضوى او صحيح است.
[1]- كما فى العروة الوثقى فى موجبات الوضوء و
نواقضه. الثالث ...