با توجه به اينكه مسجد متولى خاصى نداشته، مىشود گفت اين
ساختمان حكم مسجد را دارد و احكام مسجد بر آن مترتب مىشود و نيز آيا اجاره دادن
طبقه تحتانى آن جايز است؟ و ضمناً مبالغى كه از طريق اخذ اجاره صرف ساختمان مسجد
شده چه حكمى دارد؟ و نيز صرف كردن آن براى مخارج عزادارى و ايام ماه مبارك جايز
است يا نه؟ ج 1- بلى در فرض سؤال كه آنجا را به عنوان مسجد ساختهاند حكم مسجد را
دارد. 2- زيرزمينى كه به عنوان مسجد ساخته شده مسجد است و اجاره آن صحيح نيست. 3-
آنچه از وجوه دريافتى مصرف شده احتياطاً اجارهكننده رضايت بدهد و حلال كند و آنچه
مانده نيز بنابر احتياط با اجازه او به صرف نيازهاى همان مسجد برسد و اگر
اجارهكننده راضى به مصارف فوق نشد گيرنده وجوه به هر نحو كه شده- و لو با
برگرداندن وجوه- رضايت او را تحصيل كند.
س 426-
كارفرمايى شخصى را اجير كرده و از بىاطلاعى او نسبت به مزد كارگر استفاده كرده و
نصف حقوق معمولى به او داده است، آيا كارفرما نسبت به حقوق تضييع شده ضامن است؟
ج- اگر
ثابت شود در وقت قرارداد كار و اجير شدن، مغبون شده و جاهل به غبن بوده و خيار غبن
را اسقاط نكردهاند فعلًا كه فهميده است مىتواند اجرت المثل كار خود را مطالبه
كند.
س 427-
اجاره دادن خانه به مبلغ معين مشروط به اينكه در صورت امكان خانه را گازكشى كند چه
صورت دارد، با اينكه معلوم نيست چه وقت گازكشى