باره
حديثى وارد شده و دليل شرعى دارد؟ و آيا دعا كردن به چهل مؤمن لازم است يا مىتوان
بدون دعا، نماز شب را بخوانند؟
ج- در اين باره حديث بخصوصى وارد نشده و به نظر نرسيده است [1] ولى مرحوم شيخ بهائى و كفعمى و صاحب
جواهر قدس اللَّه اسرارهم در كتابهاى خود
[2] عباراتى دارند كه اشعار دارد به اينكه در اين موضوع حديث بخصوصى
وجود داشته هر چند عين آن بدست ما نرسيده است و ظاهراً منشأ شهرت مزبور، همين
عبارات باشد بعلاوه روايات معتبرهاى وارد شده كه هر كس به چهل مؤمن دعا كند و پس
از آن براى خودش دعا كند دعايش مستجاب مىشود، لذا در قنوت نماز وتر دعا كردن به
چهل مؤمن وجهه شرعى داشته و بىاشكال است ولى لزومى ندارد و بدون دعا هم، نماز
صحيح است.
س
141- در دعاى بر چهل مؤمن آيا مىشود مثلًا به بيست مرد مؤمن و بيست زن
مؤمنه دعا كنيم؟
ج- بلى، مىتوان و در اين جهت فرقى بين مؤمن و مؤمنه نيست.
[1]- قال المجلسى (ره) فى البحار، ج 87، ص 276
بعد نقل عبارة المفتاح (مفتاح الفلاح الآتى نقلها) و الدعا لاربعين من المؤمنين فى
خصوص قنوت الوتر فلم اره فى رواية و لعلهم اخذوه من العمومات الواردة فى ذلك كما
يؤمئ اليه كلامهم. و قال صاحب الجواهر قدس سرّه فى ج 7، ص 34، دار الكتب الاسلاميه
بعد نقل قول باستحباب الدعاء لاربعين مؤمناً، و لم نقف على خبر بالخصوص فيه الخ.
[2]- مرحوم شيخ بهائى قدس سرّه در مفتاح الفلاح
ص 256 در كيفيت نماز وتر فرموده است: ثم ترفع يديك و تقنت و أنت تبكى او تتباكى
... و يستحب ان تدعو الاربعين من اخوانك فصاعداً ثم تقول أستغفر اللَّه ربى و اتوب
اليه سبعين مرة ... ثم تقول العفو العفو ثلاثمائة مرة ... و نيز مرحوم كفعمى قدس
سرّه در مصباح، ص 53 ط دار الكتب العمليه- قم، تصريح فرموده به دعا كردن براى چهل
مؤمن در قنوت وتر، همينطور صاحب جواهر قدس سرّه در ج 7، ص 35 بعد از نقل قولى به
استحباب دعا به چهل مؤمن فرموده- بل قد يقال ان اشتهار ذلك بين الاصحاب فتوىً و
عملًا لا يكون الّا عن نصّ و ان لم يصل الينا و لعلّه للاستغناء و بهذه الشهرة عنه
كما هو الشأن فى كل اجماع لا نص فيه فالامر سهل و ان لم نقف فيه على نصّ.