responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 2  صفحه : 171

س 133- آيا صحيح است كه نافله ظهر و عصر را قبل از ظهر بخوانيم؟ و آيا فرقى است بين روز جمعه و شركت در نماز جمعه، با روزهاى ديگر و عدم شركت؟

ج- تقديم نافله ظهر و عصر از ظهر، در روز جمعه مانعى ندارد و صحيح است، چه در نماز جمعه شركت كنند يا نكنند، اما در غير روز جمعه بنابر اقوى‌، تقديم جايز نيست و اگر كسى بداند كه در وقت نمى‌تواند نافله‌ها را بخواند، چنانچه بخواهد قبل از ظهر بخواند، بنابر احتياط به قصد «رجا» بخواند.

س 134- شخصى تا حدود نيم ساعت بعد از ظهر، نماز ظهر و عصر خود را فرادى‌ يا به جماعت خوانده است و پس از آن مى‌خواهد نافله ظهر و عصر را بخواند، آيا به نيت اداء بخواند يا قضا؟ و آيا بين تأخير نافله عمدى و غير عمدى فرقى وجود دارد؟

ج- خير، فرقى ندارد و مى‌تواند به نيت ادا بخواند.

س 135- كسى كه وظيفه‌اش خواندن نماز بطور نشسته است مثل بيمار، نسبت به نافله‌هايى كه دو ركعت نشسته آن معادل يك ركعت ايستاده است، چه وظيفه‌اى دارد؟

ج- مستحب است هر دو ركعت نشسته را يك ركعت حساب كند، مثل شخص سالم.

س 136- آيا صحيح است كه يك ركعت از نافله را ايستاده و ركعت ديگر آن را نشسته خواند؟

ج- بلى، صحيح است.

س 137- كسانى كه نمازشان در سفر تمام است، حكم نافله‌هاى ظهر و عصر

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 2  صفحه : 171
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست