س
133- آيا صحيح است كه نافله ظهر و عصر را قبل از ظهر بخوانيم؟ و آيا
فرقى است بين روز جمعه و شركت در نماز جمعه، با روزهاى ديگر و عدم شركت؟
ج- تقديم نافله ظهر و عصر از ظهر، در روز جمعه مانعى ندارد و صحيح
است، چه در نماز جمعه شركت كنند يا نكنند، اما در غير روز جمعه بنابر اقوى، تقديم
جايز نيست و اگر كسى بداند كه در وقت نمىتواند نافلهها را بخواند، چنانچه بخواهد
قبل از ظهر بخواند، بنابر احتياط به قصد «رجا» بخواند.
س
134- شخصى تا حدود نيم ساعت بعد از ظهر، نماز ظهر و عصر خود را فرادى
يا به جماعت خوانده است و پس از آن مىخواهد نافله ظهر و عصر را بخواند، آيا به
نيت اداء بخواند يا قضا؟ و آيا بين تأخير نافله عمدى و غير عمدى فرقى وجود دارد؟
ج- خير، فرقى ندارد و مىتواند به نيت ادا بخواند.
س
135- كسى كه وظيفهاش خواندن نماز بطور نشسته است مثل بيمار، نسبت به
نافلههايى كه دو ركعت نشسته آن معادل يك ركعت ايستاده است، چه وظيفهاى دارد؟
ج- مستحب است هر دو ركعت نشسته را يك ركعت حساب كند، مثل شخص سالم.
س
136- آيا صحيح است كه يك ركعت از نافله را ايستاده و ركعت ديگر آن را
نشسته خواند؟
ج- بلى، صحيح است.
س
137- كسانى كه نمازشان در سفر تمام است، حكم نافلههاى ظهر و عصر