ج
ب- قصد ده روز تلفيقى كفايت مىكند و صحيح است، لذا اگر مسافر، ظهر وارد شده و بنا
دارد تا ظهر روز يازدهم بماند نمازش تمام است.
س
111- شخصى به خيال اينكه رفقاى او قصد ده روز كردهاند، نماز را تمام
خوانده است، بعداً معلوم شده كه آنها قصد نكردهاند، آيا نمازهايى كه تمام خوانده
صحيح است و قصد اقامه محقق شده؟
ج- مسأله دو صورت دارد يك صورت اين است كه قصد ده روز كرده به خيال
اينكه رفقا ده روز مىمانند، در اين صورت نمازها صحيح است و قصد اقامه محقق شده و
در بقيه مدتى كه مىماند نمازها را تمام بخواند و لو اينكه قبل از ده روز بخاطر
همراهى با رفقا حركت كند. صورت دوّم اين است كه قصد كرده به قدر ماندن رفقا بماند.
و در واقع قصد عشره نكرده و خيال كرده كه آنها ده روز مىمانند در اين صورت
نمازهايى را كه تمام خوانده صحيح نيست و در تتمّه مدتى كه مىماند بايد شكسته
بخواند و آنچه را هم قبلًا تمام خوانده است بايد به صورت شكسته قضا كند.
س
112- مدير كاروان با توجه به اين كه مىداند توقف زائران در مدينه يا
مكه كمتر از ده روز است به آنها اعلام مىكند كه ده روز مىمانيم و آنان به اعتماد
گفته او نمازشان را تمام مىخوانند و روزه مىگيرند ولى قبل از ده روز از آنجا
مىروند، حكم شرعى نسبت به مدير كه اين مطلب را اعلام مىكند و نماز و روزه زائران
چيست؟
ج- با توجه به اينكه به نظر اين جانب در تمام مكه و مدينه مكلف مخير
بين قصر و اتمام است، لذا در فرض سؤال واقع شده صحيح است، اما روزه را چنانچه واجب
بوده قضا كنند.
س
113- كسى كه سفر شغل اوست، اگر بعد از انجام شغل، در آن محل يك