پس
[از ميان نيروهاى حزباللَّه] افرادى را كه در گفتن حق از همه صريحتر و در
مساعدت و همراهى نسبت به آنچه خداوند براى اولائش دوست نمىدارد، كمتر به تو كمك
مىكنند، مقدّم دار؛ خواه موافق ميل تو باشند، يا نه.
خود
را به اهل وَرَع و صدق و راستى بچسبان و آنان را طورى تربيت كن كه ستايش بىحدّ از
تو نكنند و تو را نسبت به اعمال نادرستى كه انجام ندادهاى، تمجيد ننمايند؛ زيرا
ستايش بيش از حد، خودپسندى مىآورد و [انسان را] به غرور نزديك مىسازد.
به
راستى اگر اين سخنان مولا به كار گرفته شود، آيا در جذب و دفع نيروها، روابط بر
ضوابط حاكم خواهد شد و آيا پديدههاى زشت تملّق و تظاهر و خوشخدمتىهاى
رياكارانه، زمينه رشد پيدا مىكنند؟ و آيا منافقان، دروغگويان، چاپلوسان،
رياكاران و بلهقربانگويان به كارهاى كليدى دست مىيابند و نيروهاى متعهِّد پاك
منزوى مىشوند؟ قطعاً نه.
در
اين حكومت، چون محور قضاوتها و ارزيابىها رضايت اللَّه است، نه خشنودى حاكم و
والى، كارمندى مورد اعتماد واقع مىشود كه با صراحت كامل، سخن حقّ را بگويد، هرچند
تلخ و ناگوار باشد. كارمندى پيشرفت مىكند كه از صداقت و پاكى بيشترى برخوردار
باشد، نه آن كه متملّق، چاپلوس، رياكار، متظاهر و بلهقربانگوست؛ زيرا وظيفه
حاكم،
نام کتاب : آيين كشور دارى از ديدگاه امام على عليه السلام نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 68