نام کتاب : آيين كشور دارى از ديدگاه امام على عليه السلام نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 25
داشته
باشد، در نتيجه توانسته است خود را (خويشتن خويش را) هدايت كند و با اين حركت است
كه مىتواند در خارج از وجود خودش (يعنى در جامعه) اثر داشته باشد و جامعه را به
سوى خير و صلاح رهنمون سازد؛ لكن اگر در ارتباط با خود و با خويشتن خويش، تابع
هواهاى نفسانى و اميال و غرايز شيطانى گرديد و در ارشاد خود موفقيتى به دست نياورد،
چطور مىتواند در ارشاد ديگران موفّق باشد؟ طبيعى است كسى كه در مبارزه با نفس خود
كه هميشه همراه و ملازم يكديگر و در كنار يكديگرند موفّقيتى به دست نياورد، چطور
در ارتباط با ديگران كه نوعاً گاه به گاه و هرچند مدت يك بار بيشتر صورت نخواهد
گرفت، آن هم در سطح جامعه پيروز خواهد شد؟ (و اگر اين نفس را به عنوان فرد حساب
كنيم، تازه يك فرد هم بيشتر نيست.)
از
بيانات امامان معصوم عليه السلام در زمينه
تقوا فهميده مىشود تقوا به معناى خودنگهدارى، مراقبت و كنترل نفس و
حاكميت و تسلّط بر نفس است، نه به معناى پرهيزگارى كه عدّهاى از راحتطلبان
منزوىطلب، شعار خود قرار داده و تقواى اسلامى را كه با ستيز و نبرد همراه است، به
كنارهگيرى و پرهيز از جامعه و امّت اسلامى توجيه و تأويل مىكنند.
راه
سعادت، راه شقاوت
در
بينش اسلامى، راه سعادت، در اطاعت از فرامين الهى و راه شقاوت در عدم پيروى و
سرپيچى از دستورات الهى خلاصه مىشود. قبل از بيان تفصيلى اين معيار اسلامى جملاتى
از دنباله فرمان مولا را مىخوانيم:
نام کتاب : آيين كشور دارى از ديدگاه امام على عليه السلام نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 25