نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 5 صفحه : 435
شىء» همانطور كه نهى تحريمى را دربر مىگيرد نهى تنزيهى
را نيز شامل است. [1] نتيجه بحث در مقدّمه چهارم اين شد كه نهى تنزيهى كراهتى داخل در محلّ بحث است.
مقدّمه پنجم: آيا نهى غيرى داخل در محلّ نزاع است؟
همانطور كه واجبات به دو قسم نفسى و غيرى تقسيم مىشوند،
محرّمات نيز به دو قسم نفسى و غيرى (/ مقدّمى) تقسيم مىشوند. گاهى نهى، نفسى است،
كه مستقلًا به عبادت يا معاملهاى تعلّق مىگيرد و گاهى غيرى است كه از راه
مقدّميّت، به چيزى تعلّق مىگيرد. در اينكه «آيا نهى غيرى داخل در محلّ نزاع است
يا نه؟» اختلاف مهمّى بين محقّق قمى رحمه الله و مرحوم آخوند وجود دارد.
نظريه محقّق قمى رحمه الله
مرحوم محقّق قمى مىفرمايد: نهى غيرى از محلّ نزاع خارج
است، زيرا همانطور كه در فرق واجب نفسى و واجب غيرى مطرح مىشد كه «واجب نفسى،
استحقاق عقوبت بر مخالفت دارد ولى واجب غيرى استحقاق عقوبت بر مخالفت ندارد» در
مورد نهى نفسى و نهى غيرى نيز همين فرق وجود دارد. نهى نفسى استحقاق عقوبت بر
مخالفت دارد، [2] امّا نهى غيرى استحقاق عقوبت بر مخالفت ندارد.