نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 5 صفحه : 171
موجود در آنها تخيير عقلى است. اما در ارتباط با قسم دوّم- كه درصد كمى از واجبات تخييريه را تشكيل مىدهند- مرحوم
آخوند مىفرمايد: در اين قسم ما همان قول اول را ملتزم شده و مىگوييم: «واجب
تخييرى سنخ خاصى از واجب است كه آثار و خواص مربوط به خود را دارد [1]».
بررسى كلام مرحوم آخوند:
بيان مرحوم آخوند در ارتباط با قسم اوّل از اقسام واجب
تخييرى حائز اهميت است و بايد مورد بررسى قرار گيرد، چون قسم اوّل، اكثريت واجبات
تخييرى را تشكيل مىدهد و با بيان ايشان از دايره واجب تخييرى خارج شده و به واجب
تعيينى رجوع مىكنند. در كلام مرحوم آخوند در ارتباط با قسم اوّل دو مطلب وجود
دارد: مطلب اوّل: يكى از قواعد فلسفى قاعده «الواحد لا يصدر منه إلّا الواحد» است.
يعنى از واحد حقيقى جز واحد صادر نمىشود. اين قاعده به
عنوان «قاعده الواحد» ناميده شده است. و اصل قاعده همين است و قاعده «الواحد لا يصدر إلّا من الواحد»- كه مرحوم آخوند به آن تمسك كردند- عكس قاعده
فوق است و معنايش اين است كه اگر معلولى واحد شد بايد علّت آنهم واحد باشد. اين
قاعده در فلسفه به وضوح قاعده اوّل نيست و چهبسا در آن ترديد وجود داشته باشد و
برفرض كه واقعيت داشته باشد، آيا عموميت دارد يا مربوط به موارد خاصّى است؟ پاسخ
اين پرسش را بايد در فلسفه بررسى كرد. و ما در اينجا خيلى روى آن تكيه نمىكنيم.
فقط بهطور اجمال