واسطه
عارض شده است، ولى به جهت ارتباطى كه بين واسطه و معروض وجود دارد، عرض را مجازاً
به معروض نسبت مىدهيم. مثلًا در مورد اتومبيل متحرك، گاهى مىگوييم: اتومبيل
متحرك است و گاهى مىگوييم: سرنشينهاى اتومبيل
متحركند.
آنچه
در حقيقت متحرك است خود اتومبيل است ولى به جهت ارتباط حالّ و محلّ، مىتوان تحرك
را مجازاً به سرنشين اتومبيل نيز نسبت داد. يعنى اين نسبت غلط نيست ولى نسبت، به
صورت مجاز است. اين قسم واسطه را «واسطه در عروض» مىنامند. بايد توجّه داشت كه واسطه در عروض، فقط در واسطه خارجى
مباين تصوّر مىشود، و در جايى كه واسطه، مساوى يا اعم يا اخص يا جزء اعم يا جزء
اخص باشد، واسطه در عروض نداريم. در قسم اوّل نيز كه اصلًا واسطهاى وجود نداشت. تذكر: اگرچه در بعضى از مثالهاى فوق، ممكن
است كسى مناقشه كند، ولى اين از باب مناقشه در مثال است و اصل مسئله به قوّت خود
باقى است.
كدام
يك از اقسام عرض، ذاتى و كدام يك غريب است؟
در
اين مورد نظرياتى وجود دارد كه به بررسى آنها مىپردازيم:
1-
نظريه مرحوم آخوند
مرحوم
آخوند در تفسير عرض ذاتى فرمود: «أي بلا واسطة في العروض». پس بهنظر ايشان، عرض
در مورد واسطه در عروض، عرض غريب و در بقيّه موارد، ذاتى است.
2-
نظريه مشهور
به
نظر مشهور سه صورت از صور هشتگانه، «عرض ذاتى» و چهار صورت آن، «عرض غريب» و يك
صورت مورد اختلاف است. صور عرض ذاتى به نظر مشهور عبارتند از: 1- صورتى كه واسطه
در كار نباشد.