يكى از علائق مجازيه است، خواه آن علاقه، علاقه مشابهت باشد يا غير
علاقه مشابهت- از ساير علائق مجازيه- باشد.
سكّاكى، معتقد است: در مورد استعاره، لفظ در همان معناى لغوى خودش استعمال
شده است ولى در اين ميان، تصرّفى عقلى و ذهنى صورت گرفته است. آن تصرّف عقلى اين
است كه شما وقتى لفظ «اسد» را در «رجل شجاع» استعمال مىكنيد، در ذهن خود ادّعا
مىكنيد كه «رجل شجاع» يكى از مصاديق كلّى «حيوان مفترس» است. مرحوم شيخ محمد رضا اصفهانى مسجدشاهى،
صاحب كتاب وقاية الأذهان با بيان بسيار جالبى
نظريّه سكّاكى را نسبت به ساير مجازات نيز تعميم داده است. اين نظريه، مورد قبول امام خمينى رحمه الله و حضرت استاد «دام
ظلّه» واقع شده است. در اين مختصر به گوشهاى از مبانى اصولى معظّم له اشاره شد و
تبيين جميع مبانى ايشان فرصت ديگرى را مىطلبد كه إن شاء الله در موقع مناسب به آن
خواهيم پرداخت. در اينجا لازم مىدانم از تلاشها و زحمات ارزشمند حجج اسلام و
فضلاى ارجمند، آقايان شيخ محمود ملكى اصفهانى و شيخ سعيد ملكى اصفهانى كه با دقّت
نظر و ذوق خاصّى، مباحث اصولى حضرت استاد «دام ظلّه» را به سبكى شيوا و جالب تنظيم
نموده و به تحقيق منابع آن پرداختهاند و زمينه استفاده هرچه بهتر فضلاى محترم را
فراهم ساختهاند تشكر و قدردانى نمايم. از پروردگار متعال، براى ايشان- كه حقيقتاً
كار ارزندهاى انجام دادهاند- آرزوى توفيق روز افزون مىنمايم. حوزه مقدّسه قم سيّد هاشم حسينى بوشهرى 25/ 6/ 80