نام کتاب : مرگ مغزى نویسنده : ستوده، حميد جلد : 1 صفحه : 34
تأليفى يا تركيبى كرده، كاملكننده جسم و حافظ نظام آن
خواهد بود. [1]
به باور فيلسوفان، نفس از رهگذر تفاوت آثار و ويژگىها- در
عين وحدت آن- به سه نوع و مرتبه، دسته بندى مىشود: 1. نفس نباتى (روح طبيعى) كه
داراى سه ويژگى تغذيه، رشد و توليد مثل است. 2. نفس حيوانى كه علاوه بر ويژگيهاى
قبلى، داراى ادراك جزئيات و حركت ارادى است. 3. نفس انسانى (روح نفسانى مغزى) كه
علاوه بر وظايف قبلى، داراى قوه عاقله (مدرك كليات) و عامله (عقل عملى و محرك
عضلات) است. [2]
دهخدا به نقل از حكيمان، چنين آورده است:
نزد حكماى پيشين، روح سه باشد: 1. روح طبيعيه و آن مشترك
باشد ميان حيوان و نبات، و از حيوان در كبد باشد و از عروق غير ضوارب به جميع بدن
منبعث گردد و اين روح طبيعيه را نفس نباتيه، ناميه و شهوانيه نيز گويند. 2. روح
حيوانيه در حيوان (اعم از انسان و جز آن) باشد و آن در دل (قلب) است ... و آن را
نفس غضبيه نيز خوانند. 3. روح نفسانى و آن در دِماغ باشد و از آنجا به وسيله اعصاب
به اندامها آيد. [3]
«مغز» [4] مهمترين و شريفترين عضو بدن انسان، مركز دستگاه عصبى و ابزار تعقل انسانى
است كه از دو نوع ياختههاى عصبى خاكسترى و سفيد تركيب يافته
[1]. حسين بن
عبدالله بن سينا، الشفاء (الطبيعيات)، چاپ اول، (قم: منشورات مكتبة آية الله
العظمى المرعشى النجفى، 1404 ق)، ج 6، ص 25.
[2]. رك: الحسين بن
على بن سينا، النجاه، چاپ دوم، (تهران، مرتضوى، 1362)، ص 165- 157؛ محمد غزالى،
مقاصد الفلاسفه، (محقق سليمان دنيا)، چاپ اول، (مصر: دار المعارف، 1961 م)، ص 370-
346؛ صدر الدين محمد شيرازى، الحكمه المتعاليه فى الاسفار العقلية الاربعة، چاپ
سوم، (بيروت: دار احياء التراث العربى، 1981 م)، ج 8، ص 77- 53؛ فخر الدين محمد بن
عمر رازى، المباحث المشرقية، چاپ دوم، (قم: بيدار، 1411 ق)، ج 2، ص 259- 235.
[3]. على اكبر
دهخدا، لغتنامه دهخدا، چاپ دوم، (تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه، 1377)، ج
8، ص 1231.