نام کتاب : مرگ مغزى نویسنده : ستوده، حميد جلد : 1 صفحه : 30
سزاوارى، نقيض باطل، ثبوت، وجوب و ... [1]. به
هر روى، عقيده بر آن است كه وجه اشتراك كاربردهاى مختلف آن، در مفهوم مصدرى به
معناى «ثبات و پايدارى» و در مفهوم وصفى به معناى «ثابت» باز مىگردد. [2]
در اصطلاح نيز «حق»، سلطنت اعتبارى است و در قبال حكم جاى
مىگيرد. فقيهان و حقوقدانان اسلامى، در بيان مفهوم اصطلاحى «حق» تعاريف گوناگونى
را ارائه دادهاند و چنين مىنمايد كه با در نظر گرفتن آراء انديشمندان، بهترين
تعريف در اين زمينه، تعريفى پديدار شناختى [3] بوده و خدشهاى به آن وارد نباشد:
«حق از اعتبارات
شرعى يا عقلايى است كه بر اساس آن امتياز يا توانايى (سلطنت) خاصى، براى شخص يا
اشخاصى در نظر گرفته مىشود و به مقتضاى اين توانايى، دارنده حق مىتواند تصرفى
كند يا بهرهمند گردد يا مالى يا كارى را از كسى درخواست كند». [4]
از سوى ديگر، «حكم» در ديدگاه فرهنگنامه نويسان، اطلاقات
گوناگونى دارد؛ از قبيل علم، عدل، قضا، منع، حكمت و .... [5]
فيومى، دانشمند لغتشناس عرب، بر اين باور است كه بارزترين
معناى اين واژه كه در ديگر استعمالات نيز ثابت است، مفهوم «منع» بوده و براين امر،
توجيهى مناسب ارائه كرده است.
[6]
[1]. رك: احمد بن
محمد فيومى، المصباح المنير، چاپ اول، (ايران: مؤسسه دار الهجرة، 1405 ق)، ص 143؛
جمال الدين محمد بن مكرم بن منظور، لسان العرب، چاپ دوم، (بيروت: دار و مكتبة
الهلال، بى تا)، ج 4، ص 176؛ جبران مسعود، الرائد، چاپ اول، (بيروت: دار العلم
للملايين، 2003 م)، ص 352.
[2]. محمدحسين
اصفهانى، حاشية كتاب المكاسب، (محقق عباس محمد آل سباع) چاپ اول (بى جا: المحقق،
1418 ق)، ج 1، ص 38.
[3]. تعريفى كه
مىكوشد آنچه را ميان همه صورتهاى قابل پذيرش يك پديده مشترك است، توضيح دهد. در
پديدار شناسى، تنها يك پديده توصيف مىشود و از تحويل آن به يك امر اجتناب
مىگردد.
[4]. جليل قنواتى،
سيدحسن وحدتى شبيرى، و ابراهيم عبدىپور، حقوق قراردادها در فقه اماميه، (زير نظر
سيد مصطفى محقق داماد)، چاپ اول، (تهران: سمت، 1379)، ج 1، ص 43.
[5]. رك: جمال
الدين محمد بن مكرم بن منظور، پيشين، ج 4، 183؛ جبران مسعود، الرائد، ص 354.