نام کتاب : اعتبار زيارت عاشورا نویسنده : كريمى، حسين جلد : 1 صفحه : 64
بعضى
از اين زيارت (زيارت عاشورا) در نسخه او وجود ندارد، وهنى به مصباح صغير وارد
نمىكند، همچنان كه نقص يك نسخه خطى با وجود نقص در نسخه هاى ديگر ملازمه ندارد.
مرحوم
شيخ دركتاب مصباح المتهجد اين زيارت را به دو طريق از امام باقر (ع) و به يك طريق
از حضرت صادق (ع) نقل كرده است، طريق اول را محمد بن اسماعيل بن بزيع از صالح بن
عقبه از پدرش عقبه از امام باقر (ع) نقل كرده است.
طريق
شيخ به محمد بن اسماعيل بن بزيع در نهايت اتقان و صحت است و كسى در اين امر تشكيك
ننموده است وثاقت محمد بن اسماعيل بن بزيع هم مورد اتفاق بزرگان مىباشد. اما صالح
بن عقبه را مرحوم علامه در كتاب «خلاصه» تضعيف كرده و اورا غالى و كذّاب دانسته
است. [1]
ليكن
مرحوم مامقانى فرموده است كه كلام علامه برگرفته از رجال ابن غضائرى است (كه خود و
كتابش از نظر وجود خارجى مشكوك است) و لذا بر تضعيفات او نبايد اعتماد كرد. [2]
علامه
نامدار و مجتهد بزرگوار مرحوم وحيد بهبهانى اظهار داشتهاند كه تضعيفات ابن غضائرى
ناشى از نقل رواياتى است كه حاكى از معجزات ائمه مىباشد، زيرا در آن زمان و اوضاع
آشفته، امورى را كه امروزه جزو ضروريات مذهب است، غلو محسوب مىداشتند و راويان
اينگونه معجزات را غالى مىناميدند. [3]