نام کتاب : آئين كيفرى اسلام نویسنده : ترابى شهرضايى، اكبر جلد : 1 صفحه : 462
[حكم حدّ الغير
المحصنة في تكرّر الزنا]
[مسألة 5- في تكرّر الزنا مرّتين أو مرّات في
يوم واحد أو أيّام متعدّدة بامرأة واحدة أو متعدّدة حدّ واحد مع عدم إقامة الحدّ
في خلالها.
هذا
إذا اقتضى الزنا المتكرّر نوعاً واحداً من الحدّ كالجلد مثلًا، وأمّا إن اقتضى
حدوداً مختلفة كأن يقتضي بعضه الجلد خاصّة وبعضه الجلد والرجم أو الرجم فالظاهر
تكراره بتكرار سببه.]
تكرار
زناى غير محصنه
موضوع
اين مسأله تكرار زنا است كه در آن سه فرع وجود دارد:
1- اگر زنا مكرّر و متعدّد باشد، مثلًا: در يك روز و يا روزهاى متعدّد،
با يك زن و يا زنان مختلف، بدون اينكه پس از هر زنايى حدّى اقامه شود، در جايى
همهى آنها يكجا اثبات شد، يك حدّ بر او جارى مىگردد؛ در صورتى كه تمام زناها
از يك نوع باشند.
2- اگر نوع زناها با هم اختلاف داشته باشند، مثل اين كه شخصى نزد حاكم
چهار مرتبه اقرار كند من قبل از آنكه ازدواج كنم، زنا كردهام؛ و پس از اختيار زن
و دخول به او، باز مرتكب زنا شدم. يعنى يك زناى غير احصانى كه حكم آن جلد است،
اثبات شد و يك زناى احصانى كه حدّ آن رجم با تازيانه يا بدون آن است، ثابت شده؛ پس
در اين صورت، حدّ بر او تكرار مىشود.
3- اگر به دنبال زناى اوّل او حدّ جارى شد و باز مرتكب زنا شد، براى
زناى دوم نيز حدّاقامه مىشود.
دليل
فرع اوّل (اقامهى يك حدّ در زناى مكرّر)
در
اين فرع كه زناهاى متكرّر از يك نوع بوده و در خلال آنها حدّى اقامه نشده است،
ممكن است اشكالى به ذهن بيايد. به اين صورت كه در جايى كه اجراى حدّ مكرّر امكان
داشته باشد، مثل اينكه دو زناى غير احصانى باشد- (امّا اگر دو زناى محصنه بود،
وقتى به
نام کتاب : آئين كيفرى اسلام نویسنده : ترابى شهرضايى، اكبر جلد : 1 صفحه : 462