برخى
اين روايت را صحيحه، عدّهاى موثّقه، تعدادى حسنه، برخى حسن كالموثّق و بعضى نيز
ضعيف دانستهاند. لذا، بايد سند آن را به نحو اجمال بررسى نمائيم:
«محمّد بن يحيى العطار و محمّد بن الحسين» مورد
توثيق هستند؛ و در وثاقت اين دو بحثى نيست. «صفوان بن يحيى» نيز مورد وثوق است؛ و
از «صفوان بن مهران» در جلالت و وثاقت مهمتر است؛ چرا كه از اصحاب اجماع است.
امّا «محمّد بن عيسى» چنانچه مقصود «محمّد بن عيسى الاشعرى» باشد، از عبارت نجاشى
و علّامه رحمهما الله استفاده مىشود كه موثّق است و بزرگانى مانند مرحوم شهيد
ثانى در مسالك تصريح به توثيق وى نمودهاند؛
[1] امّا اگر مراد «محمّد بن عيسى بن عبيد بن يقطين» باشد، برخى مانند
شيخ صدوق، استاد وى ابن وليد، شيخ طوسى و محقّق حلّى رحمهم الله او را تضعيف
نمودهاند. مرحوم شيخ طوسى در الفهرست آورده است: «محمّد بن عيسى بن عبيد اليقطينى
ضعيف»؛ [2] و در مقابل، بزرگانى از رجاليين مانند
كشّى رحمه الله در رجال و نجاشى رحمه الله و مرحوم علّامه در خلاصه و نيز در
كتابهاى فقهى خود و مرحوم ميرداماد در رواشح و مجلسى رحمه الله در وجيزه او را
توثيق نمودهاند؛ چون منشأ تضعيف كنندگان، كلامى است كه از ابن وليد رسيده است،
امّا اين كلام بر ضعف وى دلالت ندارد؛ [3] بلكه دلالت دارد آنچه محمّد بن عيسى بن عبيد از كتب يونس نقل
مىكند، قابل اعتماد نيست. علّت اين امر آن است كه ابن وليد در اجازه روايت، لازم
مىدانست كه شيخ اجازه تمام كتاب را بر شاگرد خود قرائت كند و او نيز بفهمد. در
زمان يونس، محمد بن عيسى سنّ كمى داشته است؛ لذا، اجازه يونس نسبت به او اعتبارى
ندارد. در هر صورت، توثيق كنندگان به مراتب بيشتر و آشناتر به رجال هستند، و كلام
تضعيفكنندگان در مقابل آن، خصوصاً با توضيحى كه داده شد، اعتبارى ندارد. بنابراين
«محمّد بن عيسى» چه مراد اشعرى باشد و چه عبيد بن يقطينى، هر دو ثقه هستند.
[3]. در رابطه با وثاقت و عدم وثاقت «محمد بن
عيسى بن عبيد يقطينى» تحقيق مفصلى از سوى نويسنده در جلسه 73 درسخارج فقه به
تاريخ 11/ 12/ 1389 ارائه گرديده است كه علاقمندان مىتوانند به پايگاه
اطلاعرسانى.. مراجعه كرده و مطالب فوق را دريافت دارند.