responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تغييرجنسيت نویسنده : كريمى نيا، محمدمهدى    جلد : 1  صفحه : 99

كروموزوم‌

xx

است با اسپرم مرد كه حامل كروموزم‌xوyاست، بستگى دارد. از تركيب كروموزم‌xوx ، جنين مؤنث، و از تركيب كروموزم‌xوy ، جنين مذكر پديد مى‌آيد؛ اما اين بدان معنا نيست كه هميشه تركيب اسپرم حامل كروموزم‌xبا تخمك زن، منجر به تشكيل جنين مؤنث و از آن‌yباعث جنين مذكر گردد؛ چرا كه در يك گناد انديفرانسيه جنين در حال رشد (هفته 7- 14) هم مجراى «وُلف» [1] و هم كانال «مولر» [2] وجود دارد. رشد مجراى مولر، جنين را به سمت مؤنث شدن، و در صورت رشد مجراى وُلف و رويش مجراى مولر، جنين به سمت مذكر شدن سوق پيدا مى‌كند. بنابراين، وضعيت كروموزمى‌xx ( مؤنّث) وxy ( مذكر) زمانى تعيين كننده جنسيت خواهد بود كه اختلالى در رشد طبيعى مجراى مولر در جنين مؤنث و ولف در جنين مذكر به وجود نيايد. هرگونه اختلال در اين روند تكاملى، جنين را به سمت «دو جنسى شدن» يا «هرمافروديسم» سوق خواهد داد. [3] به عبارت ديگر، هرمافروديسم به تمام حالاتى اطلاق مى‌شود كه در آن‌ها پديده‌هاى عضوى غير طبيعى ناشى از اختلال عمل تمايز يافتن دو جنس وجود داشته باشد. [4]

مبحث سوم: خنثى در لغت‌

خنثى در اصل لغوى از واژه «خَنث» به معناى: لين، نرمى و ملايمت اخذ شده است و جمع آن خَناثى و خِناث است. [5] خنثى گاه به معناى: شبيه بودن و تمايل داشتن به چيزى آمده است. در لغت چنين گفته شده است:

خَنَثَ الرجلُ كلامَه: اذا شَبَّهَهُ بِكلامِ النّساءِ ليناً و رُخامةً؛ [6]


[1].Wolff.

[2].Muller.

[3]. محمد حسن‌زاده نظرآبادى، «هرمافروديسم حقيقى (دو جنسى)»، مجموعه مقالات سمينار ديدگاه‌هاى اسلام در پزشكى، به كوشش سيد حسين فتاحى معصوم، ج 2، ص 73- 74.

[4]. صمد قضايى، پزشكى قانونى، ص 561.

[5]. شريف على بن محمد جرجانى، التعريفات، ص 45.

[6]. سعدى ابوجيب، القاموس الفقهى لغة و اصطلاحاً، ص 124.

نام کتاب : تغييرجنسيت نویسنده : كريمى نيا، محمدمهدى    جلد : 1  صفحه : 99
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست