ميرزا جواد تبريزى، معتقد است كه: تغيير جنسيت جايز نيست. [1] با
اين حال، با استفتايى كه نگارنده از ايشان در مورد «تغيير جنسيت خنثاى مشكل» انجام
داد، اظهار داشتند:
اگر براى آنان [خنثاى مشكل] امكان [مالى، جسمى] وجود
داشته باشد، واجب است تغيير جنسيت دهند.
فقها
[2] و حقوق دانان [3] اهل
سنت كه عمدتاً با تغيير جنسيت مخالف هستند و آن را حرام مىدانند، در مورد تغيير
جنسيت افراد خنثى، بويژه خنثاى مشكل به جواز آن اعتقاد دارند.
گفتار دوم: تمسك به قاعده نفى عُسرو حَرَج
قاعده نفى عسر و حرج، از قواعد معروف فقهى است كه در تمام
بابهاى فقه قابل جريان است. «عُسر» ضد معناى «يسر» و به معناى: ضيق، تنگى، تنگنا
و مشكل است. «حَرَج» نيز به معناى: تنگنا و سختى است. البته با اين تفاوت كه عُسر
از لحاظ معنا، خفيفتر از حرج است. به عبارت ديگر، حرج، تنگنا و مشكل بسيار شديد
را گويند. [4] در هر حال، هر دو از لحاظ حكم يكسان است؛ يعنى هرگاه تنگى و مشكل و شدتِ غير
قابل تحمل وجود داشته باشد، حكم برداشته شده است. اگر عسر و حرج ناشى از يك تكليف
خارج از طاقت انسان باشد و موجب اختلال نظام زندگى فرد و جامعه گردد، چنين حكمى از
انسان برداشته مىشود.
استفاده از قاعده نفى عسر و حرج يا نفى اضطرار در ارائه
خدمات پزشكى توسط جنس مخالف، در واقع استمداد از «عناوين ثانويه» است. لذا بجاست
ابتدا توضيح مختصرى درباره اين دو عنوان داده شود.
[1]. ر. ك: مركز
فقهى قوه قضاييه، گنجينه آراى فقهى و قضايى، پاسخ سؤال 5751.
[2]. مانند يوسف
قرضاوى، در كتاب: الحلال و الحرام فى الاسلام، با تعليقه حسن محمد تقى جواهرى، ص
156 155.
[3]. مانند احمد
محمد كنعانى، در كتاب: الموسوعة الطبية الفقهية، ص 284- 285.
[4]. ر. ك: سيد
محمد كاظم مصطفوى، مائة قاعدة فقهية، ص 298.