responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تغييرجنسيت نویسنده : كريمى نيا، محمدمهدى    جلد : 1  صفحه : 110

از مجموع كلام مرحوم‌ شيخ انصارى‌ نيز استفاده مى‌شود كه از نظر ايشان، خنثى، طبيعت ثالثه نيست، بلكه يا زن و يا مرد است، ولى ما نمى‌دانيم كه چيست. البته شيخ انصارى براى سخن خويش دليلى نمى‌آورد وى مى‌گويد:

گاه در حكم ثابت براى شخصى كه مردد بين دو موضوع [مذكر و مؤنث‌] است، بحث و گفت‌وگو پيش مى‌آيد، مانند حكم خنثى، كه مردد بين مذكر و مؤنث است. [1] صاحب كتاب «بلغه الفقيه‌» مى‌گويد:

اما الخنثى المشكل ..... سواء قلنا بكونها طبيعة ثالثة او مرددة بين الطبيعتين؛ [2]

اما خنثى مشكل، خواه بگوييم كه خنثى، جنس سوم است، يا اين‌كه وى مردد بين دو طبيعت [مذكر و مؤنث‌] بدانيم.

از نظر نويسنده كتاب «بلغة الفقيه»، معلوم نمى‌شود كه خنثى، جنس سوم است يا مردد بين زن و مرد است. نيز از نظر آيت‌الله ابوالقاسم خوئى، خنثى، يا مرد است يا زن و جنس سوم محسوب نمى‌شود. ايشان معتقد است كه اگر چه در خارج، موجود يا جنسيت سومى به نام خنثى يافت مى‌شود، الا اين‌كه قانون‌گذار الهى آن را اعتبار نكرده است و به لحاظ تعبد و شريعت اسلامى، انسان‌ها به دو قسم: مرد و زن تقسيم شده‌اند و بنابراين، خنثى‌ها تحت يكى از آن دو جنس مذكر يا مؤنث قرار مى‌گيرند. [3] ديدگاه فوق، آن‌قدر مشهور است كه گويا به صورت يك اصل مُسلَّم فقهى در

آمده است. آيت‌الله مهدى هادوى تهرانى مى‌گويد:

از نظر فقهى، يك اصل مسلّم پذيرفته شده وجود دارد كه انسان‌ها يا واقعاً مرد هستند و يا واقعاً زن، و جنس سوم وجود ندارد. [4]


[1]. شيخ مرتضى انصارى، فرائد الاصول (رسائل)، ج 1، ص 83: «وقد يقع فى الحكم الثابت لشخص من جهة تردده بين موضوعين، كحكم الخنثى المردد بين الذكر و الانثى».

[2]. به نقل از: جواهر الكلام، ج 8، ص 122.

[3]. به نقل از: ماوراء الفقه، ج 6، ص 135.

[4]. حسين فتاحى معصوم، مجموعه مقالات و گفتارهاى ديدگاه‌هاى اسلام در پزشكى، ج 2، ص 80.

نام کتاب : تغييرجنسيت نویسنده : كريمى نيا، محمدمهدى    جلد : 1  صفحه : 110
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست