از مجموع كلام مرحوم شيخ انصارى نيز
استفاده مىشود كه از نظر ايشان، خنثى، طبيعت ثالثه نيست، بلكه يا زن و يا مرد
است، ولى ما نمىدانيم كه چيست. البته شيخ انصارى براى سخن خويش دليلى نمىآورد وى
مىگويد:
گاه در حكم ثابت براى شخصى كه مردد بين دو موضوع [مذكر و
مؤنث] است، بحث و گفتوگو پيش مىآيد، مانند حكم خنثى، كه مردد بين مذكر و مؤنث
است. [1] صاحب كتاب «بلغه الفقيه» مىگويد:
اما الخنثى المشكل ..... سواء قلنا بكونها طبيعة ثالثة او
مرددة بين الطبيعتين؛ [2]
اما خنثى مشكل، خواه بگوييم كه خنثى، جنس سوم است، يا
اينكه وى مردد بين دو طبيعت [مذكر و مؤنث] بدانيم.
از نظر نويسنده كتاب «بلغة الفقيه»، معلوم نمىشود كه خنثى،
جنس سوم است يا مردد بين زن و مرد است. نيز از نظر آيتالله ابوالقاسم خوئى، خنثى،
يا مرد است يا زن و جنس سوم محسوب نمىشود. ايشان معتقد است كه اگر چه در خارج،
موجود يا جنسيت سومى به نام خنثى يافت مىشود، الا اينكه قانونگذار الهى آن را
اعتبار نكرده است و به لحاظ تعبد و شريعت اسلامى، انسانها به دو قسم: مرد و زن
تقسيم شدهاند و بنابراين، خنثىها تحت يكى از آن دو جنس مذكر يا مؤنث قرار
مىگيرند. [3] ديدگاه فوق، آنقدر مشهور است كه گويا به صورت يك اصل مُسلَّم فقهى در
آمده است. آيتالله مهدى هادوى تهرانى مىگويد:
از نظر فقهى، يك اصل مسلّم پذيرفته شده وجود دارد كه
انسانها يا واقعاً مرد هستند و يا واقعاً زن، و جنس سوم وجود ندارد. [4]
[1]. شيخ مرتضى
انصارى، فرائد الاصول (رسائل)، ج 1، ص 83: «وقد يقع فى الحكم الثابت لشخص من جهة
تردده بين موضوعين، كحكم الخنثى المردد بين الذكر و الانثى».