نام کتاب : رساله اجتهاد و تقليد نویسنده : سبحانی، علیرضا جلد : 1 صفحه : 103
متذكر مى شويم.
1. در روايت مقبوله عمربن حنظله آمده:
«الحكم ما حكم به أعدلهما و أصدقهما فى الحديث و أورعهما، و لايلتفت الى ما يحكم به الآخر».[1]
«حكم ان است كه عادل ترين و راستگوترين و پارساترين آن دو به آن حكم كرده است و به آنچه ديگرى حكم كرده، توجهى نمى شود».
2. حديث داود بن الحصين از امام صادق(عليه السلام) كه فرمود:
«ينظر إلى أفقههما و أعلمهما بأحاديثنا و أورعهما فيُنفذ حكمه و لايلتفت الى الآخر»[2]
«از اين دو نفر آنكه را فقيه تر و به احاديث ما آگاهتر و از همه پارساتر است مورد عنايت قرار داده و به حكم او ترتيب اثر داده و به ديگرى توجهى نمى شود».
3. حديث موسى بن أكيل از امام صادق (عليه السلام) به هنگام اختلاف
[1] وسائل ج 18، باب 19 از ابواب صفات قاضى، حديث 1 مخفى نمايد كه در اين حديث سخن از اعلميت به ميان نيامده بلكه ملاك اعدليت و اصدقيت و مانند آنهاست. [2] وسائل ج 18، باب 19 از ابواب صفات قاضى حديث 20 .
نام کتاب : رساله اجتهاد و تقليد نویسنده : سبحانی، علیرضا جلد : 1 صفحه : 103