responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله اجتهاد و تقليد نویسنده : سبحانی، علیرضا    جلد : 1  صفحه : 102

بنابراين قدر متيقن از آيات و روايات در جائى است كه اختلاف ميان آن دو «در فتوا» معلوم نباشد و اما در صورت وجود اختلاف، دلائل پيشين از اين صورت منصرف است.

دلائل كسانى كه تقليد اعلم را واجب مى دانند.

شيخ انصارى براى اثبات وجوب تقليد اعلم چند دليل آورده است:

1. اجماع علماء بر وجوب تقليد اعلم

شيخ انصارى با نقل كلماتى از فقيهان كه قائل بر وجوب تقليد اعلم هستند، بر آن است كه وجوب تقليد اعلم مورد اتفاق علماء اماميه است ولى بايد توجه نمود:

اجماع درصورتى حجت است كه از وجود دليلى كشف كند كه به دست مجمعين رسيده و به دست ما نرسيده باشد و مسلماً چنين چيزى در ميان مجمعين نيست زيرا مسأله از زمان علامه به بعد مطرح شده است يعنى اواخر قرن هفتم در اين صورت ما و مجمعين در اين مورد يكسان هستيم و مدرك آنان بر وجوب تقليد اعلم، دليل عقلى است كه بعداً مورد بررسى قرار مى گيرد.

2. استدلال با روايات

قائلان به وجوب تقليد اعلم به رواياتى استدلال كرده اند كه

نام کتاب : رساله اجتهاد و تقليد نویسنده : سبحانی، علیرضا    جلد : 1  صفحه : 102
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست