responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سيره پيشوايان نویسنده : پيشوايى، مهدى    جلد : 1  صفحه : 248

كودكى خود را در شهر مدينه سپرى كرد. حدود دو سال از خلافت جدش اميرمؤمنان(عليه السلام) را درك نمود و پس از آن مدت ده سال شاهد حوادث دوران امامت عموى خويش امام مجتبى(عليه السلام) بود كه تنها در شش ماه آن عهده دار خلافت اسلامى بود. پس از شهادت امام مجتبى(عليه السلام) در سال 50 هجرى، به مدت ده سال در دوران امامت پدرش حسين بن على(عليه السلام) كه در اوج قدرت معاويه با او در ستيز و مبارزه بود، در كنار او قرار داشت.

در محرم سال 61 هجرى در جريان قيام و شهادت پدرش حسين(عليه السلام) در سرزمين كربلا حضور داشت. پس از فاجعه كربلا كه امامت به او رسيد، همراه ديگر اسيرانِ اردوگاه حسينى، به اسيرى به كوفه و شام برده شد، و در اين سفر، سرپرست و تكيه گاه اسيران در كوران مصائب و گرفتارى ها بود. او در اين سفر با سخنرانى هاى آتشين خود حكومت يزيد را رسوا ساخت و پس از بازگشت از شام، در شهر مدينه اقامت گزيد تا آن كه در سال94 يا 95 هجرى به شهادت رسيد و در قبرستان معـروف «بقيـع» در كنار قبر عمويش امام حسن(عليه السلام) به خاك سپرده شد.

خلفاى معاصر حضرت

امام على بن الحسين در دوران امامت خود با زمام داران ياد شده در زير معاصر بوده است:

1. يزيد بن معاويه (61 ـ 64ق).[1]

2. عبدالله بن زُبير (61 ـ 73).[2]


[1] ارقام داخل پرانتز گوياى مدت حكومت خلفا در زمان امامت حضرت سجاد(عليه السلام)مى باشد.
[2] عبدالله بن زبير از معدود كسانى بود كه با يزيد بيعت نكرده بود، از اين رو پس از مرگ معاويه، اندكى پيش از حركت حسين بن على(عليهما السلام) به سوى مكه، به اين شهر گريخت و در آن جا سرگرم فعاليت هاى سياسى شد. پس از شهادت امام حسين(عليه السلام)، چون رقيبى در حجاز نداشت، طرفدارانى پيدا كرد و خود را خليفه خواند. يزيد تا آخر عمر نتوانست او را شكست بدهد و او تا سال73 همچنان درمكه پرچم حكومت را در دست داشت. عبدالله، حجاز و عراق و مصر و قسمتى از شرق اسلامى را مطيع خود ساخت و قلمرو حكومت جانشينان يزيد تنها به شام و پاره اى از مناطق ديگر محدود شد. بنابراين ازسال 61 تا 73 قمرى، دو خليفه در دو منطقه از كشور اسلامى حكمرانى مى كردند، ولى با شكست و كشته شدن عبدالله بن زبير توسط نيروهاى عبدالملك (در سال73)، همه مناطق اسلامى تحت حكومت مروانيان قرار گرفت و شام، از نو مركزيت كلى يافت.
نام کتاب : سيره پيشوايان نویسنده : پيشوايى، مهدى    جلد : 1  صفحه : 248
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست