responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آيات مشكله قرآن نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 270

خلاصـه با توجـه بـه اين كه در آيـه، روى « علـم» و « دانـش» راسخان تكيه مى كند، وبا توجه به يك رشته روايات متواتر بايد گفت: راسخان در علم، از تأويل متشابه آگاه بوده و مى توانند با توجه به « محكمات» ابهام متشابه را رفع كنند.

اعراب آيه:

در آيه مـورد بحـث خـدا مى فرمايد: ( وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ اِلاَّ اللّهُ وَ الرّاسِخوُنَ فِيْ الْعِلْمِ يَقوُلوُنَ آمَنّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا) .

هرگاه «واو» را در جمله « والراسخون» مستأنفه بدانيم، طبعاً جمله ياد شده «مبتداء» بوده و جمله « يقولون»، « خبر» آن خواهد بود ولى اگر «واو» را عاطفه بدانيم جمله « يقولون» به معنى كلمه « قائلين»، « جمله حاليه» خواهد بود.

گاهى ديـده مى شود كه برخـى بر اثر بـى اطلاعـى از قواعـد ادبى، استبعاد مى كنند كه جمله « يقولون» جمله حاليه باشد، درحالى كه نظير آن در قرآن هست، قرآن در سوره حشر آنگاه كه در باره « فئ» سخن مى گويد،آن را از آن خدا و رسول و وابستگان پيامبر و يتيمان و مساكين و در راه ماندگان مى داند و چنين مى فرمـايد: ( فَلِلّهِِ وَ لِلرَّسـوُلِ وَ لـِذِى الْقُرْبى وَ اليَتـامى وَ الْمَسـاكِينِ وَ ابْنِ السـَّبِيلِ...) (حشر، آيه 7).

آنگاه در آيه هاى هشتم و نهم و دهم به تفصيل موارد مصرف « فئ » كه در آيه قبل به اجمال بر گزار شده است مى پردازد و مى فرمايد« فئ» از آن سه گروه است:

الف ـ ( لِلْفُقراءِ وَ الْمُهاجِرِينَ الَّذِينَ اُخْرِجوُا مِنْ دِيارِهِمْ) ( سوره حشر، آيه8).

مهاجران فقير كه از خانه و زندگى اخراج شده اند.

ب ـ ( وَالَّذِينَ تَبَوَّؤا الدّارَ وَ الإيْمانَ مِن قَبْلِهِمْ ) ( آيه 9).

آنـان كه در مدينه سُكنى گزيده اند و پيش از انصار ( در عقبه منى) ايمان آورده اند.

ج ـ ( وَالَّذِينَ جاؤُوا مِنْ بَعْدِهِمْ) ( آيه 10).

آنان كه پس از اين گروه آمده اند و ايمان آورده اند.

نام کتاب : آيات مشكله قرآن نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 270
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست