responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آيات مشكله قرآن نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 170

را بشنوند؟ اين مطلب اگر چه مانع فقهى ندارد ولى بسيار نادر است، ونوعاً درنمازهاى يوميه انسان تا نزديك نماز گزار نباشـد، موفـق به شـنيدن كلمات وى نمى شود، و هرگاه منظور اين است كه بدون حفظ قيد « اخفات» مردم صداى نماز گزار را بشنوند اين مطلب با ضرورت فقه اسلام [1] مخالف است، و ائمه اهل بيت پيوسته نمازهـاى يومـيه را بـه طـور « اخفـات» مى خواندند و شـيعيان را نيز چنين دستور مى دادند كه از آنها پيروى نمايند.

پاسخ سئوال از نظر روايات:

خوب است اين موضوع را از پيشوايان خود بپرسيم، زيرا قول و فعل آنها به تنصيص حديث « ثقلين» حجت است گذشته از اين از عريق ترين و اصيل ترين نژاد عربند و به حدود زبان خود بهتر از ديگران آشنايند آنان در اين مورد بياناتى دارند كه برخى را نقل مى كنيم:

1 ـ سماعه مى گويد: از حضرت صادق (عليه السلام) پرسيدم كه مقصود از آيه مورد بحث چيست؟ فرمود: « اَلْمُخافَةُ ما دوُنَ سَمْعَكَ وَ الْجَهْرُ اَنْ تَرْفَقَ صَوْتَكَ شَدِيداً» :« مخافة» عبارت از اين است كه طورى سخن بگوئى كه خود نيز نشنوى ، و « جهر» اين است كه صداى خود را از حد متعارف بلند تركنى.

2 ـ اسحاق بن عمار نيز نقل مى كند كه محضر امام صادق (عليه السلام) شرفياب شدم و از آيه مزبور سئوال نمودم، حضرت نيز همان جواب قبل را تكرار نمود و نيز افزود:« وَاقْرأ ما بَيْنَ ذلِكَ» وحد فاصل ميان اين دو را انتخاب كن [2].


[1] نظريه اهل تسنن در اين مسائل نزديك به فتاواى شيعه است آنان نيز عملاً نمازهاى صبح و مغـرب و عشاء و جمعه را بلنـد، و در غير ايـن دو مـورد آهسته مى خوانـند، برخـى مانـند«ابو حنيفه» جهر را برامام جماعت درمورد جهر واجب، و برخـى ديگر بر او مستحب مى داننـد و در اين مـورد تفاصيلى دارنـد كه در كتاب « الفقه على المذاهب الأربعـة» ج1، ص 178 منعكس است.
[2] وسائل الشيعة، ج4، ص 773 ـ 774 باب سى و سه از ابواب قرائت.
نام کتاب : آيات مشكله قرآن نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 170
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست