نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 9 صفحه : 382
علقه: خون منعقد. طبرسی فرموده: علقه خون منعقد، جمع آن علق است و نیز علق به معنی زالو است. راغب علق را زالو و خون منعقد گفته است. اشد: نیرومندی و جوانی.
شرحها
در این آیات باز مسأله توحید و ربوبیّت خداوند مطرح شده است و با إِنَّ
وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ و با ما هُمْ بِبالِغِیهِ و إِنَّ السَّاعَةَ
لَآتِیَةٌ تناسب کامل دارد. در این آیات میخوانیم. 1- خدا از فضل و
کرم خویش شب و روز را قرار داده تا در شب آرام گیریم و در روز به کار معاش
مشغول گردیم، اینها از موهبات خداست ولی بیشتر مردم متوجّه نیستند. 2- خدا آفریننده همه اشیاء است، جز او معبودی نیست، توجه به غیر او خسران آور است. 3-
اوست که زمین را قرارگاه حیات گردانیده و آسمان را بنا نهاده و انسان را
در بهترین قیافه به وجود آورده و زندگانی او را با خوراکیها تأمین کرده
است. 4- زنده واقعی که مرگ را در پی ندارد اوست، پس باید او را خواند، جز او هم فانی و هالک هستند. 5- اوست که بشر را از خاک، از علقه، از نطفه آفریده و در مراحل زندگی سیر داده است، حیات و مرگ در اختیار اوست. اینها حکایت از تدبیراتم و نفوذ اراده حق تعالی در اداره کار جهان دارند.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 9 صفحه : 382