responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 257

صدقات و غنائم سهمی بدهی دم فرو بندند و اگر ندهی به شدت خشمگین شده و زبان به طعنه باز کنند حال آنکه صدقات مال اصناف به خصوصی است، آن گاه مطالب دیگری از ایذاء رسول خدا و سوگند دروغ آنان و مانند آن بازگو شده است.
58- وَ مِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُکَ فِی الصَّدَقاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْها رَضُوا وَ إِنْ لَمْ یُعْطَوْا مِنْها إِذا هُمْ یَسْخَطُونَ.
منظور از صدقات ظاهرا زکاتها است که بعضی از منافقان با آنکه ثروتمند بودند در نظر داشتند که به آنها هم داده شود، چون به فقراء داده شد، گفتند:
این چه تقسیمی است!!! البته خرده‌گیری آنها فقط از آن جهت بود که به آنها داده نمی‌شد.
از تفسیر قمی نقل شده: چون زکاتها وارد مدینه شد ثروتمندان آمدند و گمان کردند که رسول خدا میان آنها قسمت خواهد کرد، چون در میان فقراء تقسیم شد شروع به خرده‌گیری کردند ...
در تفسیر عیاشی از امام صادق علیه السّلام نقل شد: اهل این آیه بیشتر از دو ثلث مردم می‌باشند:
«ان اهل هذه الایة اکثر من ثلثی الناس»
یعنی بیشتر مردم چنین هستند اگر به خودشان نرسد فریادشان بلند می‌شود.
59- وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَیُؤْتِینَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ إِنَّا إِلَی اللَّهِ راغِبُونَ.
«لو» به معنای تمنی و «ای کاش» است مراد از ما آتاهُمُ ظاهراً حصه آنها از غنائم و نظیر آنست که آن حضرت اجازه داشت به آنها بدهد، منظور از سَیُؤْتِینَا ...
ظاهراً غنائم و در آمدهای دیگری است که می‌توانستند به آنها برسند، یعنی ای کاش که عکس العمل آنها در مقابل زکاة که به فقراء داده می‌شود چنین بود،
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 257
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست