نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 57
تقیه
در واقع تغییر شکل مبارزه است، مؤمن وقتی که احساس کرد مقاومت بیفایده
است و یا اگر اینجا مقاومت نکرده و از راه دیگری وارد شود، مفیدتر است،
میتواند تقیه کند و دست از مبارزه بردارد، و یا بکافر اظهار مودت کرده و
خود را خلاص نماید و در شکل دیگری از دوستی او دست بردارد، مطلب در این
مورد مفصل است نگارنده شاید بتواند ذیل آیه إِلَّا مَنْ أُکْرِهَ وَ
قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِیمانِ نحل/ 106 بذکر مقداری از آن بپردازد
انشاء اللَّه.
دین و محبت:
در تفسیر عیاشی از برید بن معاویه نقل شده: گوید محضر امام باقر علیه
السّلام بودم، مردی که پیاده از خراسان آمده بود وارد شد، پاهایش را نشان
داد که «تاویل» زده بود. آن گاه بامام علیه السّلام گفت: بخدا فقط محبت شما
مرا از شهرم بمدینه آورده است. امام فرمود: بخدا قسم اگر سنگی (هم) ما را
دوست دارد خدا او را با ما محشور خواهد کرد و هل الدین الا الحب آیا دین جز محبت است؟ خدا فرماید قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ ... باز
در همان کتاب نقل شده: بامام صادق علیه السّلام گفته شد: فدایت شوم ما با
نامهای شما و نامهای پدرانتان نام گذاری میکنیم آیا این بما فائده دارد؟
فرمود آری و اللَّه و هل الدین الا الحب خدا فرموده إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ. به
نظر میآید مراد از اینگونه روایات آنست که اساس و روح دین همان علاقه و
عشق بخداست که سبب پیروی از رسول خدا و اهل بیت او علیهم السّلام و دوست
داشتن آنهاست، استشهاد امام به آیه شریفه با آنکه حدیث درباره محبت آنهاست
نه محبت خدا، برای آنست که اینها همه بالاخره به حب خدا بر میگردند.
عمل و تکفیر گناه:
ظهور یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ آنست که پیروی از رسول خدا سبب آمرزش
گناهان است همانطور که توبه گناهان را
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 57