responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 489

بود ولی این معنی با آیه تطبیق نمی‌شود چون ظهور آن در همه اهل کتاب است.
160- فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِینَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَیْهِمْ طَیِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ کَثِیراً.
در این آیه و آیه بعدی چهار علّت برای تحریم طیبات ذکر شده: ظلم، صدّ، اخذ ربا و اکل مال به باطل. در آیه دیگر بجای این چهار چیز لفظ «بغی» آمده:
ذلِکَ جَزَیْنهُمْ بِبَغْیِهِمْ انعام/ 146 در آیات گذشته پس از شمردن عدهّ‌ای از مظالمی که در عصر موسی و بعد از موسی اتفاق افتاده در این آیه نتیجه گرفته و می‌گوید: بواسطه بعضی از همین خلافها بود که در عصر موسی حلال‌ها را بر آنها حرام کردیم، منظور از «طیبات» آنهایی است که در: وَ عَلَی الَّذِینَ هادُوا حَرَّمْنا کُلَّ ذِی ظُفُرٍ وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ حَرَّمْنا عَلَیْهِمْ شُحُومَهُما .... انعام/ 146 آمده است.
161- وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ وَ أَکْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ أَعْتَدْنا لِلْکافِرِینَ مِنْهُمْ عَذاباً أَلِیماً.
علت سوّم و چهارم تحریم طیبات است «اعتدنا» راجع بعذاب آخرت است لکن در مورد کافران آنها.

نکته‌ها

ماجرای صلیب:

قرآن مجید یهود را مقصر می‌داند از اینکه: می‌گفتند ما عیسی را کشتیم و از این سخن بر خود می‌بالیدند، می‌گویند:
ولی حقیقت آنست که یهود عیسی را نکشتند و مصلوب نکردند بلکه کار بر آنها مشتبه شد، آن گاه می‌گوید: نصاری نیز در مصلوب شدن عیسی از گمان پیروی می‌کنند.
از این معلوم می‌شود که واقعه‌ای پیش آمده و بجای عیسی علیه السّلام کس دیگری کشته

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 489
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست