نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 489
بود ولی این معنی با آیه تطبیق نمیشود چون ظهور آن در همه اهل کتاب است. 160-
فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِینَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَیْهِمْ طَیِّباتٍ
أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ کَثِیراً. در این
آیه و آیه بعدی چهار علّت برای تحریم طیبات ذکر شده: ظلم، صدّ، اخذ ربا و
اکل مال به باطل. در آیه دیگر بجای این چهار چیز لفظ «بغی» آمده: ذلِکَ
جَزَیْنهُمْ بِبَغْیِهِمْ انعام/ 146 در آیات گذشته پس از شمردن عدهّای از
مظالمی که در عصر موسی و بعد از موسی اتفاق افتاده در این آیه نتیجه گرفته
و میگوید: بواسطه بعضی از همین خلافها بود که در عصر موسی حلالها را بر
آنها حرام کردیم، منظور از «طیبات» آنهایی است که در: وَ عَلَی الَّذِینَ
هادُوا حَرَّمْنا کُلَّ ذِی ظُفُرٍ وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ
حَرَّمْنا عَلَیْهِمْ شُحُومَهُما .... انعام/ 146 آمده است. 161- وَ
أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ وَ أَکْلِهِمْ أَمْوالَ
النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ أَعْتَدْنا لِلْکافِرِینَ مِنْهُمْ عَذاباً
أَلِیماً. علت سوّم و چهارم تحریم طیبات است «اعتدنا» راجع بعذاب آخرت است لکن در مورد کافران آنها.
نکتهها
ماجرای صلیب:
قرآن مجید یهود را مقصر میداند از اینکه: میگفتند ما عیسی را کشتیم و از این سخن بر خود میبالیدند، میگویند: ولی
حقیقت آنست که یهود عیسی را نکشتند و مصلوب نکردند بلکه کار بر آنها مشتبه
شد، آن گاه میگوید: نصاری نیز در مصلوب شدن عیسی از گمان پیروی میکنند. از این معلوم میشود که واقعهای پیش آمده و بجای عیسی علیه السّلام کس دیگری کشته
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 489