نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 476
اسفل: سفل: پائینی و پستی. سافل: پائین. اسفل: پائنتر. اعتصموا: عصم (بر وزن عقل): نگاه داشتن. اعتصام: چنگ زدن. اخلصوا: خلوص: صاف شدن. اخلاص: خالص و صاف کردن «اخلاص دین» پاک کردن آن است از شرک و ریا و غیره و خالص و مخصوص کردن برای خدا. شاکرا:
شکر: ثنا گویی در مقابل نعمت. با قلب و زبان و عمل مصداق پیدا میکند، آن
در واقع واکنش خوبی است در مقابل عمل خوب، آن در خدا به معنی پاداش دادن
است. جهر: آشکار شدن و آشکار کردن، آن در آیه به معنی دوم است. تبدوا: بدو: آشکار شدن. ابداء: آشکار کردن «ان تبدوا» اگر آشکار کنید. عفو: بسیار عفو کننده. صیغه مبالغه عافی است.
شرحها
در آیه گذشته روشن شد: آنان که به جای مؤمنان کفار را دوست و حامی خود
گیرند منافق هستند در این آیات آمده: جایگاه منافق پائینترین طبقه آتش
است، ولی در صورت برگشت و اصلاح، توبه آنها پذیرفته است، و نیز بیان شده که
خدا با مردم غرض بدی ندارد این مردم هستند که خود را مستوجب عذاب میکنند،
خدا خوش ندارد بدیها افشاگری شود مگر آنکه کسی را مظلوم کرده باشند و نیز
روشن شده که گذشت از گناه دیگران و آشکار کردن خوبی سبب آمرزش گناهان است.
آیات شریفه از لحاظ بینش و سازندگی در خور اهمیّت است. 145- إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِیراً.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 476